Jan Willem Ruis, accountmanager ICT en Audiovisueel bij Aspect ICT, is in 2018 gestart met de opleiding post-hbo Bedrijfskunde, destijds nog onder de vlag van Hogeschool Utrecht. Inmiddels heeft hij zijn post-hbo-diploma op zak. In gesprekken met klanten merkte hij dat een verkoopgesprek steeds meer een adviesgesprek werd en dat hij daar andere kennis voor nodig had. Hij vertelt wat de opleiding daarin voor hem heeft betekend.
Ik heb Commerciële Economie gestudeerd. Aan die opleiding heb ik heel veel gehad. Verkopen zat altijd al wel in mijn bloed. Bij die opleiding heb ik mijn verkoopvaardigheden nog verder ontwikkeld.
Toegevoegde waarde
Waarom ik Bedrijfskunde ben gaan studeren? Gaandeweg merkte ik in mijn werk dat klanten andere vragen gingen stellen. Een verkoopgesprek werd steeds meer een adviesgesprek. IT is natuurlijk een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering. Een klantgesprek draait niet zozeer om een product verkopen, maar hoe je de oplossing vertaalt naar toegevoegde waarde. Onderling vertrouwen is hierbij belangrijk. In gesprekken merkte ik dat ik bedrijfskundige kennis miste. Hoe worden beslissingen gemaakt? Ik wilde de ondernemers en managers met wie ik aan tafel zat, beter leren begrijpen. Na het gesprek zat ik altijd nog met vragen.
Andere kijk op klantvragen
Wat de opleiding me gebracht heeft? Veel algemene kennis, op allerlei gebieden zoals financieel management, leiderschap, strategie, missie/visie, businessmodellen. Ik heb een andere kijk gekregen op vragen van klanten. Ook ben ik niet meer zo snel tevreden met een antwoord. Ik ben veel kritischer geworden. Mijn ogen zijn echt geopend. Ik zag ineens dingen die ik eerder niet zag. De opleiding heeft me een stuk professionaliteit in het werk gebracht en heeft me tot een serieuzere gesprekspartner gemaakt.
Motivatie
Ook op financieel gebied heb ik veel nuttige kennis verkregen. Ik ben commercieel opgeleid en had altijd een hekel aan financiën. Daar begreep ik nooit wat van. Na de module Financieel Management begreep ik het ineens wel. Toen ik met de opleiding begon, was het voor het eerst in mijn leven dat ik echt intrinsiek gemotiveerd was om te gaan leren. Vroeger was het meer een ‘moeten’. Ik ging altijd met heel veel plezier naar de lessen, ik keek er echt naar uit. Alle modules zijn nuttig voor me geweest.
Afstudeeronderzoek
Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik de competenties in kaart gebracht die nodig zijn op een verkoopafdeling voor de relatiebeheerder “van de toekomst”. Accountmanagers zijn doorgaans commercieel opgeleid en missen vaak bedrijfskundige kennis. Vanuit de klant is er echter steeds meer behoefte aan meedenken op strategisch niveau, niet alleen op operationeel niveau. Verkopen is meer dan korte klappen en snelle deals. Het gaat al gauw te veel over de producten en diensten, terwijl het over de bedrijfsvoering moet gaan. Een paar belangrijke competenties daarbij zijn analytisch vermogen, visie en omgevingsbewustzijn. In welke omgeving bevindt de klant zich? Je moet op de hoogte zijn van relevante ontwikkelingen om van meerwaarde te kunnen zijn. De opleiding heeft me veel geleerd over het reilen en zeilen van een bedrijf. Nadenken voor je iets doet. Ik ben aan tafel met een klant nu echt een andere gesprekspartner dan voor ik met de opleiding begon.
-Jan Willem Ruis, oud-student
Meer leren over de opleiding post-hbo Bedrijfskunde of de opleiding post-hbo Bedrijfskunde in de Zorg? Neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.