Home » Modules » Verandermanagement & Organisatiekunde

Verandermanagement & Organisatiekunde

Effectief leidinggeven aan een verandertraject binnen je team of organisatie? Schrijf je in voor de module post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde van Bedrijfskunde Opleiding Utrecht en leer hoe je mensen succesvol meeneemt in de verandering.

ADVIES OF INSCHRIJVEN?

IN HET KORT

START

september, november en maart

DUUR

2 maanden

LOCATIE

Utrecht (nabij Jaarbeurs en CS)

LESDAGEN

per module 2x vrijdag en 2x zaterdag (9.00-16.30)

INVESTERING

1.795

Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde

In een wereld die snel verandert en steeds complexer wordt, zien we ook dat organisaties veranderen. Als (verander)manager zet je je vaardigheden en skills in voor een duurzame ontwikkeling van de organisatie. Wil je leren hoe je een verandertraject managet en hoe je draagvlak creëert binnen teams, afdelingen en organisaties? Tijdens de module post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde leer je hoe je effectieve veranderstrategieën inzet en hoe je teams en organisaties daarin succesvol meeneemt.

Bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht kun je naast de complete opleiding Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg, Technische Bedrijfskunde en Projectmanagement ook de losse module post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde volgen. Je kunt meerdere keren per jaar starten.

Opleiding verandermanagement en organisatiekunde: veranderen gaat niet vanzelf

Klassieke structuren maken plaats voor meer flexibele structuren en organisaties worden wendbaarder. Dat heeft invloed op de cultuur, de manier van leidinggeven, het samenwerken en de besluitvormingsprocessen. Dit brengt veranderingen met zich mee en dat gaat niet vanzelf. Uit onderzoek blijkt dat slechts 30% van de verandertrajecten slaagt en leidt tot de gewenste resultaten. Dat kan dus beter!

 

Na de module post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde:

  • herken je de succes- en faalfactoren van organisatiestructuren
  • begrijp je hoe een organisatiecultuur werkt en hoe je deze kan beïnvloeden.
  • kun je de complexiteit van organisaties doorgronden
  • kun je mensen meenemen in een verandering
  • heb je meer kennis van interventies en de effecten daarvan

Thema’s die aan bod komen:

  • de kracht van organisatieverandering
  • diagnose: scherp kijken naar je organisatie
  • cultuur als sleutel tot verandering
  • structuur en realiteit: wat je organisatie écht is
  • veranderkleuren: verschillende brillen op je aanpak
  • management, leiderschap en gedragsverandering
  • van inzicht naar veranderstrategie
  • effectieve interventies ontwerpen en uitvoeren
  • borgen en meten: verandering die blijft

 

Lesdagen

Je hebt per module 4 collegedagen die afwisselend op vrijdag en zaterdag (9.00-ca. 16.30) worden verzorgd.

Blok A 2025-2026:

Start: vrijdag 5 september 2025 (kennismaking)

Collegedagen:

  • zaterdag 13 september 2025
  • zaterdag 20 september 2025
  • vrijdag 3 oktober 2025
  • zaterdag 18 oktober 2025

Blok B 2025-2026:

Start: vrijdag 31 oktober 2025 (kennismaking)

Collegedagen:

  • vrijdag 7 november 2025
  • zaterdag 15 november 2025
  • vrijdag 28 november 2025
  • zaterdag 13 december 2025

Blok D 2025-2026:

Start: vrijdag 6 maart 2026 (kennismaking)

Collegedagen:

  • zaterdag 21 maart 2026
  • zaterdag 28 maart 2026
  • vrijdag 10 april 2026
  • zaterdag 18 april 2026

Locatie

De lessen van de opleiding Verandermanagement & Organisatiekunde vinden plaats op Cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9 te Utrecht. Door de centrale ligging is Domstad vanuit heel Nederland goed bereikbaar met het OV en met de auto (of natuurlijk met de fiets, als je uit Utrecht of omgeving komt). De locatie heeft een lift en is rolstoeltoegankelijk.

Investering

De losse module post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde kost 1.795. Heb je al een volledige opleiding bij ons gevolgd? Dan betaal je voor deze extra module slechts 1.095.

Studiemateriaal

Het studiemateriaal voor deze module kost ca. 75. Je kunt de boeken tegen een kleine meerprijs bij ons bestellen maar je kunt er ook voor kiezen deze zelf aan te schaffen. In dat geval ontvang je van ons een literatuurlijst.

De opleiding Verandermanagement & Organisatiekunde is vrijgesteld van btw.

IN HET KORT

STARTDAG

Maart en september 2024

DUUR

2 maanden

LOCATIE

Utrecht (nabij Jaarbeurs en CS)

LESDAGEN

per module 2x vrijdag en 2x zaterdag (9.00-16.30)

INVESTERING

1.695

Projectmanagement PRINCE2 & Agile

Onze module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde

In de module Verandermanagement & Organisatiekunde (voorheen: Organisation & Change) nemen we je mee in het structureren van verandertrajecten, maar we kijken met name hoe we mensen meenemen in een verandertraject. Het duurzaam veranderen van gedrag is uiteindelijk bepalend voor het succes van de verandering. Daarbij moeten we omgaan met weerstand en draagvlak en betrokkenheid creëren.

Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

Deze module is onderdeel van de post-hbo-opleidingen Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg, Technische Bedrijfskunde, Projectmanagement, Projectmanagement in de Zorg en de leergang Leiderschap in Verandering.

Docent

Gert Jan Schop, directeur Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

Gert Jan Schop

Directeur en docent Verandermanagement & Organisatiekunde

l

Inschrijven

Schrijf je hier in voor een opleiding van Bedrijfskunde Opleiding in Utrecht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de inhoud en het startmoment van je opleiding af te stemmen.

Adviesgesprek

Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan. Wij maken daarna graag een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken. We vinden het belangrijk dat de opleiding bij je past.

REVIEWS

{

“Deze module heeft rechtstreeks een verandertraject ondersteund waar ik in de praktijk al mee bezig was. Het heeft de tweede fase van het traject een goed onderbouwd, op onderzoek gebaseerd fundament gegeven dat heeft geleid tot concrete aanbevelingen.”

Arno V.
Verandermanagement & Organisatiekunde
Marketing Communication & Team Manager
{

“Ik vond de module Verandermanagement & Organisatiekunde zeer interessant, toepasbaar en heel relevant voor het werk. Wat anders zou kunnen: het 7S-model voegde voor mijn werk niet veel toe en de eindopdracht is vrij groot.”

Anne
Verandermanagement & Organisatiekunde
Teamleider
{

“Goede gedegen module met onmiddellijke toepassing in de praktijk. Wat ik goed vond: de praktijkvoorbeelden, het werken in leerteams en de aha-erlebnis met de praktijk. :)”

Mirjam Busch
Verandermanagement & Organisatiekunde
Business controller
{

“Ik heb bij deze module de geleerde theorie echt in de praktijk kunnen brengen door de (pittige) moduleopdracht.”

Katja Robberts-Mulder
Verandermanagement & Organisatiekunde
Verloskundige/bestuurder
{

“Prettige module, veel interactief contact. Ik vond de eindopdracht wel pittig om naast mijn werk te doen, maar ik heb veel geleerd en het is erg toepasbaar in de praktijk.”

Loes P.
Verandermanagement & Organisatiekunde
Fysiotherapeut/operationeel directeur
{

“De mate van praktijkgerichtheid en interacties met docent/medestudenten vond ik heel goed. Het voelde als een warm bad met gelijkgestemden.”

Hans R.
Verandermanagement & Organisatiekunde
Commercieel directeur
{

“De module Verandermanagement & Organisatiekunde is echt een meerwaarde. ‘Het enige dat stabiel is, is de verandering!’ Met de aangereikte modellen en theorie van deze module wordt het veranderen en welke stappen je kunt nemen, duidelijker. Echt aan te raden.”

Jeroen G.
Verandermanagement & Organisatiekunde
Teamcoördinator/procesbegeleider
{

“Heel leerzaam. Verandermanagement is een onderwerp dat vaak verkeerd wordt aangevlogen binnen organisaties. Ik kon de stof direct toepassen in de praktijk.”

Monique Geijtenbeek
Verandermanagement & Organisatiekunde
Hoofd behandelondersteuning en organisatie
{

“Goed toepasbaar in de praktijk. Veel oefeningen waarmee je direct op je werk aan de slag kon of waarmee je de theorie aan de praktijk kon linken.”

Roos
Verandermanagement & Organisatiekunde
Teamleider IC
{

“Een waardevolle module, zeker als er grote veranderingen plaatsvinden binnen het bedrijf. Ik heb veel modellen leren kennen en veel geleerd van de voorbeelden uit de praktijk.”

Michael F.
Verandermanagement & Organisatiekunde

Ontwikkeling in verandermanagement

Verandermanagement als discipline verandert. In vergelijking met disciplines als psychologie en sociologie, is verandermanagement een relatief jonge discipline. Ergens rond 1950 komt er meer en meer aandacht voor veranderen in organisaties en rond 1990 is verandermanagement een meer formele discipline geworden. Dat is goed te verklaren, want in de jaren ’90 neemt de globalisering toe en buitelen technologische ontwikkelingen over elkaar heen. Veranderingen managen werd steeds meer bepalend voor het al dan niet succesvol zijn van bedrijven.

Ontwikkelingen op het gebied van veranderen in organisaties

Grofweg kunnen we een drietal grote ontwikkelingen beschouwen wanneer we kijken naar veranderen in organisaties:

  • van projectmanagement via gedrag en context naar performance
  • van top-down naar bottom-up
  • van kunde naar lijn

We lopen deze ontwikkelingen kort langs.

Van projectmanagement via gedrag en context naar performance

Projectmanagement en verandermanagement hebben een duidelijke link. Projectmanagement gebruikt bij de uitvoering kennis uit het vakgebied verandermanagement en veel verandertrajecten worden projectmatig aangevlogen (‘blauw’ noemen we dat). Tot 2000 was het verschil tussen projectmanagement en verandermanagement nauwelijks te onderscheiden. Verandertrajecten waren projecten, er was weinig aandacht voor de mens in het verandertraject.

Veranderkunde staat op de schouders van oudere disciplines, met name psychologie en sociologie. Vanaf 2000 kwam er steeds meer aandacht voor de mens in het veranderproject. We kwamen tot de ontdekking dat uiteindelijk de mens in het project bepalend is voor het al dan niet slagen van het project. En dan met name het gedrag. Waarom doen mensen wat ze doen (of niet)? We krijgen dan te maken met termen als draagvlak creëren, participatie, leidend team, voorbeeldgedrag van managers, gaming, reflectie, intervisie. En later ook wel termen als storytelling, open space meetings en zoekconferenties. Om er maar een paar te noemen.

De rol van context bij gedragsverandering

De laatste vijf, zes jaar zien we steeds meer aandacht voor de context. Context werd al eerder genoemd, maar nu meer als sleutel tot succes. Principe is: wil je ander gedrag zien, dan moet de context mee veranderen.

We weten dat wanneer een drugsverslaafde na een periode in een afkickkliniek weer terug komt in zijn eigen omgeving, dus binnen dezelfde context, de kans op terugval in gedrag zeer groot is. Bij veranderen binnen organisaties is het niet anders: wanneer we ander gedrag van mensen in de organisatie verwachten, maar iedereen blijft in hetzelfde team werken, in dezelfde werkomgeving, met dezelfde afspraken en blijft dezelfde taal gebruiken, dan hebben de mensen gehoord over de verandering, maar ze voelen de verandering niet.

Veranderen met oog voor resultaat

De laatste jaren is er in toenemende mate aandacht voor het realiseren van performance met een verandertraject. Naast aandacht voor gedrag en context, moeten er ook resultaten worden gerealiseerd. We schuiven op van inspanningsverplichting naar meer resultaatsverplichting. ‘Meer resultaatsverplichting’ slaat op het feit dat het realiseren van resultaat van meerdere factoren afhankelijk is en dus nooit gegarandeerd kan worden.

Bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht maken we gebruik van een performancemethodiek, gebaseerd op het werk van Kirk Patrick, die zich in de praktijk ruimschoots heeft bewezen. Deze methodiek voor performance- en effectmeting komt in meerdere modules terug.

Van top-down aansturing naar bottom-up verandering

Binnen verandermanagement zie we een duidelijke ontwikkeling van veranderingen top-down inzetten naar bottom-up ontwikkelen. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de ontwikkeling van de besturingsfilosofie van organisaties in Nederland. Lange tijd werden organisaties top-down of hiërarchisch aangestuurd, een ontwikkeling die nog afkomstig is uit het Industriële tijdperk. In fabrieken met lopende banden ontstond het idee dat je mensen goed in de gaten moest houden, immers, maakte er één een fout, dan had iedereen die daarna kwam, last van. Er kwamen opzichters, eigenlijk de eerste managers. Zo ontstond er een control-paradigma: toezicht, regels, processen en procedures zorgt ervoor dat we in control zijn. Hoeveel regels en procedures je ook hebt, in controle zijn is een illusie.

Met name de medewerkers die de laatste tien jaar op de arbeidsmarkt zijn gekomen, verwachten iets anders van de organisatie en de leidinggevenden. Ze willen niet werken vanuit control, maar vanuit vertrouwen en commitment. En dat is echt iets anders!

We hebben intussen ontdekt dat wanneer je veranderingen top-down doorduwt, er heel hard moet worden gewerkt om mensen mee te krijgen in een veranderproces. Hoe meer we mensen laten participeren in het kijken naar het probleem, het meedenken over de verandering en meebeslissen over datgene wat er moet gebeuren, hoe makkelijker de verandering kan worden geïmplementeerd. Het is immers de verandering van de medewerkers en niet alleen van de ‘top’ in de organisatie. Dat betekent overigens wel dat er veel meer tijd in de ‘voorkant’ van het verandertraject moet worden gestopt.

Veranderen wordt een taak van de lijn

Een derde verandering binnen verandermanagement betreft de verschuiving van veranderen als kunde, het werk van een (externe) expert, naar veranderen in de lijn. Dus de zogenaamde lijnmanagers of de leidinggevenden in de lijn zijn degenen die verandering moeten vormgeven en uitvoeren.

Dat betekent nogal wat. Dagelijks leidinggeven vraagt al veel van managers, laat staan wanneer je ook nog eens moet gaan werken aan een verandering. Dat betekent dus het ontwikkelen van kennis en kunde bij leidinggevenden op het gebied van veranderen. Dat betekent dat je dus niet tegen een externe veranderaar aan kan gaan hangen, je moet het zelf doen.

Deze ontwikkeling heeft voordelen. Externe adviseurs of veranderaars verlaten op een bepaald moment de organisatie en nemen vaak ook de kennis met zich mee. Meestal worden ze ook niet met de gevolgen geconfronteerd wanneer het niet goed is gegaan met een veranderproject. Lijnmanagers kennen de organisatie beter, kennen de mensen beter. En, althans daar gaan we vanuit, lijnmanagers blijven en ervaren dus aan den lijve wat de effecten zijn van de verandering.

Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde

Tot zover de drie grote veranderingen binnen verandermanagement. Wil je meer weten, schrijf je dan in voor de module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde.

Spanning op de werkvloer

Er zit spanning in de organisatie. Even voor de duidelijkheid, de term organisatie wordt hier generaliserend gebruikt. Geen organisatie is hetzelfde. Het al dan niet goed functioneren van een organisatie is afhankelijk van zaken als grootte, complexiteit, omgeving, leiderschap, besturingsfilosofie, enzovoorts. Wanneer we in algemene zin naar organisaties kijken binnen de organisatiekunde dan zien we een ontwikkeling van sturen vanuit het control-paradigma naar sturen vanuit het paradigma van vertrouwen en commitment.

Sturen vanuit controle: een erfenis uit het industriële tijdperk

Lange tijd zijn (en in een deel van de organisaties in Nederland treffen we het nog steeds aan) organisaties gestuurd vanuit control. Deze besturingsfilosofie stamt nog uit het industriële tijdperk. Mensen kwamen aan de lopende band te staan en moesten een stukje van het werk uitvoeren. In die tijd was het beeld van medewerkers niet echt positief: lui, ze lopen de kantjes ervan af en zijn niet bereid die extra stap te maken. McGregor heeft hier later de zogenaamde XY-theorie op ontwikkeld. Er kwamen dus opzichters om de mensen aan de lopende band in de gaten te houden. Die opzichters kunnen we zien als de eerste managers.

Topdown-sturing zit diep geworteld

In de latere managementopleidingen is deze manier van denken gecultiveerd. Veel managers hebben ook langs deze weg hun leidinggevende positie in de organisatie verkregen. Het effect van denken in control is topdown-sturing. Alle informatiestromen gaan naar de ‘top’ van de organisatie, zodat daar de beslissingen kunnen worden genomen en naar ‘beneden’ kunnen worden gecommuniceerd. ‘Top’ en ‘beneden’ wordt nog in veel organogrammen binnen organisaties op deze wijze gevisualiseerd.

Een logische structuur, tot er iets verandert

Voor veel medewerkers is deze manier van werken decennia lang een gegeven geweest. Het was niet anders, zo zat de wereld in elkaar. En het was misschien ook wel oké, want in topdown gestuurde organisaties kan je als medewerker veel verantwoordelijkheid terugleggen bij de leidinggevende.

Nieuwe generaties brengen een andere energie

Medewerkers die de laatste tien tot vijftien jaar op de arbeidsmarkt zijn gekomen zitten anders in elkaar. Ze zijn van een andere generatie. Ze zijn meer van het zelf dingen uitvinden, ontwikkeling, fun, verzetten zich tegen sturing, bepalen zelf wat goed is, sturen op sterktes. We zien in organisaties de oudere medewerkers die veel meer denken en werken vanuit collectivisme en jongere medewerkers die veel meer individualistisch denken (de schrik van de vakbonden). Deze nieuwe medewerkers zorgen voor de spanning in de organisatie. Zij willen graag gestuurd worden vanuit commitment en vertrouwen. En dat staat haaks op sturen vanuit controle.

Organisaties zoeken naar een nieuw evenwicht

Ingegeven door deze ontwikkeling, en natuurlijk de behoefte om kosten te drukken door te snijden in managementlagen, zijn organisaties op zoek hoe met deze spanning om te gaan. Binnen de organisatiekunde zien we dat terug in ontwikkelingen als zelfsturende teams, verantwoordelijkheden lager op de werkvloer brengen en ontwikkelen van eigenaarschap bij medewerkers.

Loslaten is lastig: de angst voor fouten

Veel managementteams en directies zien dat dit soort bewegingen kunnen en moeten worden gemaakt, maar worstelen vaak nog met de ‘hoe’-vraag. Het ‘oude’ denken veronderstelt daar men in control is en er geen of weinig fouten worden gemaakt, terwijl sturen vanuit commitment en vertrouwen betekent dat je moet loslaten, dus niet in control zijn, dus er worden fouten gemaakt. En dat is een attributiefout. Want ook bij sturen vanuit control worden er net zo goed fouten gemaakt.

Beïnvloeding door toezichthouders

Het beantwoorden van de ‘hoe’-vraag wordt ook nog eens beïnvloed door een Raad van Commissarissen of een Raad van Toezicht. Meestal zitten hier mensen die hun sporen hebben verdiend en een reputatie hebben opgebouwd. En juist die reputatie en de angst voor reputatieschade bestendigt het control-denken.

Zelfsturing is geen wondermiddel

Doorslaan van hiërarchisch sturen naar zelfsturing is niet de oplossing. In de kern is zelfsturing een waardevolle gedachte. De gemiddelde medewerker kan veel meer dan in de organisatie vaak wordt toegestaan. Maar iedere groep heeft een vorm van leiderschap nodig. Binnen verandermanagement hebben we genoeg ervaring om te beseffen dat een dergelijke verandering zo’n tien jaar nodig heeft.

Eigenaarschap als sleutel tot verandering

Het ontwikkelen van eigenaarschap bij iedere medewerker binnen de organisatie is de meest succesvolle beweging die we nu zien binnen organisaties. Daarmee verleggen we dus ook een deel van de verantwoordelijkheid én van de sturing. Voor veel leidinggevende is dat spannend. Enerzijds om voldoende kennis en kunde te ontwikkelen om de organisatie in deze beweging te ondersteunen, maar anderzijds heeft dit natuurlijk ook invloed op leidinggevende posities. Dit laatste is een remmende factor in het ontwikkelingsproces. Menig leidinggevende is niet van plan die positie op te geven en houdt daarmee het systeem in stand.

Heldere doelen en kaders geven richting

Bij de ontwikkeling van eigenaarschap is het zaak heldere doelen te formuleren en duidelijke kaders te scheppen. Richting doel en binnen kaders wordt de ruimte gecreëerd waarin medewerkers eigenaarschap kunnen nemen en verantwoordelijkheid kunnen dragen.

‘Maar ze willen het niet!’ – of toch wel?

Een veel gehoorde tegenwerping met betrekking tot eigenaarschap en verantwoordelijkheden lager op de werkvloer is dat medewerkers dit niet willen. Gelukkig hebben dan al vele voorbeelden van organisaties waar deze ontwikkeling succesvol is, terwijl de medewerkers bij aanvang niet stonden te trappelen. Waarschijnlijk niet omdat ze niet wilden, maar omdat ze zorg hadden over het onbekende. Wat was is niet meer en wat komen gaat kennen we nog niet. En de voorbeelden strekken zich uit van organisaties met ‘hoger opgeleiden’ tot organisaties waar de meeste medewerkers laag- of niet geschoold zijn (om nog maar een bezwaar weg te nemen).

Meer dan structuur: het gaat ook om cultuur

Sturing en verantwoordelijkheden lager in de organisatie brengen gaat verder dan organisatiestructuur en afspraken. Het is ook cultuurverandering, het is ook het verleggen van informatiestromen. Immers, we kunnen alles goed sturen als we voldoende informatie hebben. Dus dat betekent het ontsluiten van relevante informatie voor de medewerkers op de werkvloer.

De module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde

Deze algemene ontwikkeling in organisaties is één van de onderwerpen in de module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde. In deze module gaan we naar in op dit thema en koppelen we de algemeenheden en stellingen in dit artikel aan jouw praktijk. Nieuwsgierig geworden? Vraag een adviesgesprek aan of schrijf je in!

Beweging in organisaties

70% van de verandertrajecten loopt vast of levert niet het beoogde resultaat! Een percentage dat al twee decennia hardnekkig wordt geroepen en niet heel uitnodigend is om zelf aan een verandertraject te beginnen. Het positieve nieuws is dat 30% wel slaagt. Het internationaal opererende consultancybureau McKinsey heeft een goed onderzoek uitgevoerd naar het faalpercentage van 70% en Ten Have & Visser hebben op basis van onderzoeken bij 49.000 organisaties veel voorkomende faalfactoren in kaart gebracht. Deze onderzoeken dienen binnen de module Verandermanagement & Organisatiekunde als aftrap naar de verkenning hoe we in het vervolg bij die 30% succesvolle verandertrajecten kunnen zitten.

Interessant is dat er met name in de afgelopen twintig jaar heel veel onderzoek is geweest op het gebied van verandermanagement en dat er relatief weinig van deze kennis wordt toegepast in de praktijk.

Anders denken over veranderen

Voor een goede discussie zetten we binnen de module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde twee stellingen neer: ‘we moeten minder veranderen’ en ‘we moeten vertragen’. In veel organisaties werkt dit als een rode lap op een stier. De stellingen passen bij de slogan van ons instituut: anders kijken, anders denken, anders doen. ‘Anders’ betekent hier afwijkend van datgene dat we vaak in organisaties zien gebeuren.

De valkuil van actiegerichtheid

Probleem in veel organisaties bij veranderen is de hoge actiegerichtheid. In de dagelijkse operatie is dat een goede kwaliteit, het werkt niet bij veranderingen op (hoog)tactisch of strategisch niveau. Wanneer we de beeldspraak van de ui gebruiken, dan nemen we genoegen met het verwijderen van het dorre bruine schilletje en de glimmende witte buitenkant te definiëren als het probleem. We nemen onvoldoende tijd om eerst alle schillen te verwijderen en door te dringen tot de pit van de uit, in organisatietermen, door te dringen tot de problematiek.

Door deze wijze van werken lossen we problemen op (schillen van de ui) en niet de onderliggende problematiek (de kern van de ui). Gevolg is dat we verandering op verandering stapelen. Dat leidt tot verandermoeheid. Uit onderzoek blijkt dat 39% van de veranderingen die falen te wijten is aan de verandermoeheid van medewerkers. Of zoals het zo mooi in het McKinsey-rapport staat: resistant to change, medewerkers zijn resistent voor veranderingen geworden. Veranderen wordt als ziekte ervaren.

Tijd nemen en samen onderzoeken

We moeten dus anders kijken maar ook meer de tijd nemen om te kijken: wat is er aan de hand? Vertragen werkt. En nog liever: samen vertragen. We hebben allemaal onze blinde vlekken, dus wanneer we de problematiek willen ontdekken, moeten we de verschillende vertegenwoordigers uit het systeem betrekken. En ja, dat kost tijd en energie. Maar dat wordt dubbel en dwars terugverdiend in het verandertraject zelf.

Veranderen begint bij participatie

Bij veranderen moeten we ook anders denken. Het is verleidelijk om een verandering te ‘ontwerpen’ aan de directietafel. Maar dan missen we veel relevante input. Dus participatie van medewerkers is van belang. Dat lijkt een beetje op draagvlak creëren. Participatie van medewerkers gaat verder. Participatie betekent ook weer tijd nemen en energie er in steken, participatie kan leiden tot besluitvorming die je eigenlijk niet voor ogen had. Maar participatie zorgt dat alle input wordt meegenomen en als ingrediënten kunnen dienen voor een succesvolle verandering.

Meer dan alleen communicatie

Veranderen betekent ook anders doen. Als we doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. We willen beweging en vooruitgang. Veel interventies in verandertrajecten gaan niet verder dan communicatie. Laat duidelijk zijn: goede communicatie in een verandertraject is essentieel, maar goede communicatie kan je zien als een hygiënefactor, het moet op orde zijn, en gaat uiteindelijk niet het verschil maken. Goede communicatie is de olie in een veranderproces, maar de bewegende delen bestaan uit andersoortige interventies.

Veranderen door te leren

Voor andersoortige interventies moeten we kijken hoe mensen leren. Leren en veranderen liggen dicht bij elkaar. Wanneer je leert zal je veranderen en wanneer je verandert ben je aan het leren. Binnen verandermanagement maken we gebruik van andere disciplines, zoals de psychologie en sociologie, maar ook van learning & development. Kennis leidt niet tot verandering. We leren vooral door te doen. Dus binnen verandermanagement kijken we naar interventies waarin mensen in actie komen. We doen een greep: workshops, vaardigheidstraining, meester-gezelrelaties, (business)gaming.

Laat ook de context mee veranderen

Daarnaast laten we ook de context mee veranderen. Dus we praten (communicatie) niet alleen over de verandering, we ondernemen niet allerlei activiteiten, maar we veranderen ook de omgeving, maken andere afspraken en gebruiken andere taal. We halen de vaste werktafels uit de productiehal en plaatsen verrijdbare karren terug. We veranderen de kleur van de wanden. We verruimen de werktijden en ook ’s avonds werken wordt mogelijk. Functies krijgen andere titels. Om maar enkele voorbeelden van een mee veranderende context te noemen.

Emotie en storytelling als katalysator

In de module Verandermanagement komt ook breinkennis aan bod. Je wordt geen psycholoog maar je leert wel een paar interessante feiten over de werking van onze hersenen. Wanneer we kijken naar de opbouw van de hersenen en de evolutionaire ontwikkeling van de hersenen, dan zien we dat de amygdala zetelt in het oerbrein, het oudste deel van onze hersenen. De amygdala reguleert onze emoties. Bij heftige emoties zoals heel boos, heel verdrietig of heel blij kunnen wij niet meer logisch denken. De amygdala is daar de veroorzaker van. Goede verhalen zorgen voor emotie. Bij storytelling worden verhalen vertelt waarin de luisteraar zich kan verplaatsen en mee kan verbinden. Storytelling is een interventie die appelleert aan emotie en dus gebruik maakt van de amygdala.

Klaar voor echte beweging?

Beweging en vooruitgang krijgen we dus niet alleen met een goed plan en goede communicatie, maar ook met activiteiten en wijzigende contexten. In de module Verandermanagement & Organisatiekunde gaan we uitgebreid in op het creëren van beweging in organisaties en de onderbouwing hiervan. Wil je hier meer van weten? Schrijf je dan in voor de module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde en maak het positieve verschil in jouw organisatie.

Appreciative Inquiry: de kracht van een positieve insteek

Organisaties zijn constant in beweging en ontwikkeling, maar te vaak richten we ons op wat er ontbreekt of misgaat. Appreciative Inquiry biedt een ander perspectief. In plaats van de nadruk te leggen op problemen, draait het bij Appreciative Inquiry om het vergroten van dat wat al krachtig en succesvol is. Deze positieve insteek zorgt voor een andere dynamiek: mensen voelen zich gezien en gehoord, waardoor de energie om te veranderen toeneemt.

Van probleemdenken naar waarderend onderzoeken

Waar traditionele verandermethodes vaak beginnen met een analyse van tekortkomingen, start Appreciative Inquiry juist met het waarderen van successen. Door expliciet te benoemen wat al goed gaat, ontdek je welke waarden en werkwijzen een organisatie werkelijk vooruithelpen. Dat betekent niet dat uitdagingen genegeerd worden; juist door te onderzoeken waar de organisatie in uitblinkt, ontstaat er een stevige basis om met weerstanden en knelpunten om te gaan.

De kracht van gezamenlijk eigenaarschap

Bij Appreciative Inquiry is iedereen in de organisatie een mede-onderzoeker. In plaats van top-downbeleid gaan medewerkers samen op zoek naar momenten van trots en inspiratie. Deze gezamenlijke verkenning leidt tot verhalen waarin de unieke kracht van een organisatie naar voren komt. Mensen delen wat hen drijft, wat ze waarderen in de cultuur en waar ze kansen zien. Dat vergroot het eigenaarschap en draagt bij aan een gedeelde visie op de toekomst.

Van weerstand naar constructieve spanning

Verandering roept vaak spanning op. Appreciative Inquiry leert dat deze spanning niet per se negatief is. Door met een open blik te kijken naar onderliggende waarden en successen, wordt weerstand omgezet in constructieve energie. Mensen voelen zich minder aangevallen of beoordeeld en durven kritische vragen te stellen die het veranderproces verder brengen. Op die manier kan spanning juist een motor zijn voor positieve ontwikkeling.

Dromen, ontwerpen en doen

Het proces van Appreciative Inquiry kent doorgaans een aantal fasen: Discover (ontdekken wat werkt), Dream (dromen over de ideale toekomst), Design (ontwerpen van acties) en Deliver (verankeren en uitvoeren). Door tijdens elke fase de nadruk te leggen op waardevolle ervaringen en gedeelde ambities, ontstaat er een stevige voedingsbodem voor duurzame verandering. Zo groeit de organisatie stap voor stap naar een situatie waarin mensen graag samenwerken aan gemeenschappelijke doelen.

Appreciative Inquiry: verandering die beklijft

Uiteindelijk is Appreciative Inquiry niet alleen een methodiek, maar ook een mindset. Het spoort organisaties aan om continu te leren en te groeien vanuit hun eigen kracht. Door het succes van vandaag als opstap te gebruiken, wordt verandering een bron van inspiratie in plaats van een last. Zo beklijft de beweging echt in de cultuur van de organisatie – en dat is precies de kern van Appreciative Inquiry.

In de module Verandermanagement & Organisatiekunde gaan we uitgebreid in op het  inzetten van Appreciate Inquiry. Wil je ook aan de slag met deze positieve aanpak? Denk en doe mee! Schrijf je in voor de module Post-hbo Verandermanagement & Organisatiekunde en maak het positieve verschil in jouw organisatie.

Blogs