Aan Hans van Mierlo, oprichter en boegbeeld van D66 wordt de uitspraak ‘vernieuwing houd je tegen, veroudering niet’ toegeschreven. Voor de strategie van organisaties is dit maar al te waar. Eén keer in de zoveel tijd gaat het management de hei op, komt met een ambitieus strategisch plan terug en gaat zijn best doen dit door te voeren.
Ondertussen verandert de wereld om ons heen, zitten concurrenten niet stil en zitten we met onze handen in het haar om personeel te vinden en te behouden. Om het maar niet over de ‘digitale transformatie’ en daarmee gepaard gaande uitdagingen te hebben! Het is daarom noodzaak om geregeld je strategie opnieuw te bekijken, waarbij hulp in de vorm van expertise én de frisse blik van buitenstaanders welkom is.
Laat je strategie eens doorlichten!
Studenten van Bedrijfskunde Opleiding Utrecht bieden graag die hulp aan. Tijdens de module Strategisch Management gaan zij aan de slag met een ‘real life case’, waarbij ze voor een bestaande organisatie een prangend strategisch vraagstuk onderzoeken en gaan oplossen. Studenten vinden het leuk en leerzaam om dit te doen bij een organisatie waar zij zelf niet aan verbonden zijn; daarvan wordt ook het meest geleerd.
Wil jij je strategie eens tegen het licht laten houden of een strategisch vraagstuk laten oplossen, meld dit dan bij ons, dan nemen wij contact op. Jouw investering? Een paar uur tijd om informatie te verstrekken en de presentatie van het advies bij te wonen. Uiteraard maken we heldere afspraken over hoe we omgaan met vertrouwelijke informatie.
Advies over je strategie
Benieuwd naar het verloop van zo’n traject? Onze studenten namen al de strategie van meerdere organisaties onder handen. Zo was er de casus van een Amsterdams museum, waar de bezoekersaantallen omhoog moesten. Dat de casus van een ander bedrijf kwam dan hun eigen, was een grote meerwaarde. “Echt een uitdaging om eens ergens anders te kijken.” Twee van hen kwamen uit de zorg. “Als je altijd in de zorg zit, dan weet je hoe het daar gaat, dat is bekend terrein. Het is juist de uitdaging om te groeien, ook om op andere manieren te kunnen kijken.”
De opdrachtgever was zeer te spreken over het resultaat. “Deze vier studenten hebben zich echt vol overgave op het onderzoek gestort. Ze zijn echt met goede dingen gekomen [..]”
Wil jij binnenkort ook een uitvoerig advies krijgen over je strategie? Meld je aan via contact@bkou.nl en wie weet zien we je binnenkort in onze collegezaal.