Rond 2017 had ik, Osman Polat, de functie van senior vastgoedbeheerder bij de wooncorporatie Mitros. Ik was voornamelijk functioneel leidinggevende over het mutatieproces: wanneer een woning leeg staat moet je deze zo snel mogelijk verhuren. Hierbij let je op budget, tijd en kwaliteit.
Als afgestudeerd ingenieur ben ik altijd enorm praktisch geweest: hebben we een probleem? Dan lossen we het op! Echter, ik merkte al gauw dat een aantal dingen niet helemaal lekker liepen in het proces, maar ik kon niet duiden wat. Het was lastig om te communiceren met iedereen binnen de organisatie om het proces te verbeteren. Sommigen snapten mijn praktische taal simpelweg niet. Met een verleden als entrepreneur, dacht ik veel na over hoe ik de kennis uit mijn eigen bedrijf kon kwantificeren naar een diploma. Toen kwam ik de Bedrijfskunde Opleiding Utrecht tegen. Mijn voornaamste doel was: meer inzicht krijgen om te communiceren met verschillende mensen binnen de organisatie.
Kijken door een andere bril
Hoe langer ik op de opleiding zat, hoe meer ik leerde. Niet alleen door de docenten en de lesstof, maar ook door de slimme mensen uit diverse organisaties die de opleiding volgden. Bedrijfskunde Opleiding Utrecht heeft mij gemotiveerd om de transitie in mijn hoofd te verbeteren: van denken in details, naar denken in processen en op tactisch en strategisch niveau. Als je mij bijvoorbeeld voor de opleiding had gevraagd: “Wat doe je binnen de organisatie?” Dan had ik gedetailleerd verteld: “Wij zijn mensen die woningen controleren, om deze zo snel mogelijk te verhuren etc.” Na de opleiding? Dan zou ik zeggen: “Wij zorgen dat mensen een fantastische woning krijgen!” Hierin zit duidelijk verschil. Door de opleiding heb ik geleerd door een andere bril te kijken, waardoor alles op een gegeven moment erg soepel verliep. Ik was meer actief bezig in plaats van reactief, meer aan het kijken naar een proces en wat ik daarin kon beïnvloeden.
De opleiding heeft geleid tot diverse successen in ons team, waar wij met zijn allen verantwoordelijk voor waren. We hadden bijvoorbeeld meer inzicht in de processtappen, we hebben verkregen data omgezet naar kennis en konden beter vooruitplannen. Uiteindelijk werd onze leegstand lager en hadden we meer tevreden huurders, maar bovenal ook meer tevreden collega’s. Iedereen snapte beter wat zijn of haar bijdrage was in het geheel.
Wat kan ik beïnvloeden?
Als ik terugkijk naar de opleiding kan ik deze samenvatten in één opmerking die voor mij waarde heeft: “Wat kan ik beïnvloeden?” Ik merkte in mijn transitie dat ik anders aan het communiceren en denken was. Uiteindelijk heb ik met deze opleiding van 1 jaar enorm veel toffe inzichten gekregen. Door de opleiding ben ik weer begonnen met lezen en ben ik erachter gekomen wat de power van lezen is, zoals: binnen vijf uur een boek uit lezen en inzichten opdoen van iemand die hier jaren over heeft gedaan. Dit was een enorme trigger om mijn kennis en kunde verder uit te breiden.
Na mijn loopbaan bij Mitros ben ik aan de slag gegaan als productmanager en vervolgens ben ik naar Denemarken verhuisd, waar ik nog steeds mijn salesrol binnen een gamification platform bedrijf vervul. Tot de dag van vandaag heb ik geen moment spijt gehad van het volgen van de opleiding, aangezien ik mijn opgedane kennis – ook in Denemarken – nog steeds kan inzetten.
-Osman Polat, oud-student
Meer leren over de opleiding post-hbo Bedrijfskunde of de opleiding post-hbo Bedrijfskunde in de Zorg? Neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.