Home » Actueel » BHAG: big, hairy audacious goal

BHAG: big, hairy audacious goal

‘If you don’t know where you wanna go to, any road will do’,  zei de wijze kat tegen de verdwaalde Alice in het bekende sprookje van Alice in Wonderland. Daarom leren we in de module Strategisch Management onze studenten het belang van een duidelijke strategie. Aan de basis van zo’n strategie dient een mission statement en een visie te liggen.

Alice-zonder-logo-1

Het probleem hiervan is dat dergelijke producten vaak weinig inspirerend geformuleerd zijn. Jim Collins, auteur van onder andere de bestseller Good to Great, kwam daarom met een alternatief voor de klassieke visie- en mission statements: de BHAG; het big, hairy audacious goal. In gewoon Nederlands: het gewaagde, wat wollige doel.

Dromen en ambities

Bekende voorbeelden zijn Nike, dat na de start al formuleerde Adidas te willen vermorzelen, of Volvo Cars dat begin deze eeuw uitsprak dat in 2020 geen doden of zwaargewonden in of rondom een nieuwe Volvo zouden mogen vallen. Kennedy’s ambitie begin jaren ’60 om voor het einde van het decennium een man op de maan te zetten, is misschien wel de bekendste. En zoals zo vaak bij het uitspreken van dromen en ambities riep in dit geval deze BHAG een reactie op van “die is knettergek, dat gaat nooit lukken”.

Mijn drijfveren om les te geven bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht zijn duidelijk: een bijdrage leveren aan het slimmer en beter worden van professionals en tegelijkertijd van die groep zelf het nodige mogen leren. Mijn droom daarbij is dat de BKOU hét gerenommeerde bedrijfskundige opleidingsinstituut van Nederland wordt. Zeg je Bedrijfskunde, dan zeg je Bedrijfskunde Opleiding Utrecht, zeg maar….

Het omrijden waard

De Michelingids typeert de beste restaurants met “het omrijden waard”. Mijn BHAG zou ik vrij hiernaar willen formuleren: ons onderwijs is zo goed, inspirerend en voor werkgevers waardevol dat studenten er graag een autorit van een halve dag voor over hebben.

Wat blijkt? In de vorige module hadden we een student waar dit het geval was; geregeld op vrijdag- of zaterdagochtend om zes uur de deur uit en laat thuis, om in Utrecht ons onderwijs te volgen. De BHAG is dus bereikt, de droom gerealiseerd.  Dat schept verplichtingen en maakt trots tegelijkertijd.

-François van Heurn, docent 

 

Meer leren over Strategisch Management? Bekijk de module of neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.

Strategisch Management

Een strategie bepalen voor de toekomst vraagt om een grondige bestudering van de huidige situatie, verwachte ontwikkelingen en trends van de verschillende markten. Wil je leren hoe je een goede strategische keuze maakt in de huidige, snel veranderende wereld? Tijdens de module post-hbo Strategisch Management leer je de voornaamste theorie en modellen van het vakgebied Strategie en werk je aan een strategievraagstuk in de vorm van een eigen praktijkcase.

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matchen.