Breng jouw strategisch vraagstuk in
Wil je de strategie van jouw organisatie onderwerpen aan een frisse blik? Binnen de module Strategisch Management van Bedrijfskunde Opleiding Utrecht werken studententeams aan strategische, ‘real life’ vraagstukken van echte organisaties. Profit of non-profit, elk bedrijf dat haar beleid voor de komende jaren wil laten onderzoeken, is welkom om een vraagstuk in te dienen.
Waarom een strategische case indienen?
Het laten onderzoeken van een strategisch vraagstuk door een team van BKOU-studenten levert verrassende en originele adviezen op. De studenten doen grondig onderzoek en presenteren hun eindadvies tijdens de laatste lesdag. De adviezen komen van een onbevooroordeelde, frisse blik die niet gebonden is aan de bestaande strategische kaders van de organisatie. Dit leidt vaak tot out-of-the-box oplossingen die een nieuwe richting kunnen geven aan het beleid.
Naast een mondelinge presentatie op de laatste lesdag, ontvang je als opdrachtgever een schriftelijk rapport dat je kunt gebruiken om de strategie verder vorm te geven. Veel opdrachtgevers vinden dat studenten kansen aan het licht brengen die eerder onopgemerkt bleven.
Wat vragen we van jou als opdrachtgever?
Om studenten een case succesvol te kunnen laten onderzoeken, is het belangrijk dat de organisatie bereid is om informatie te delen en betrokken blijft bij het proces. Dit biedt studenten de nodige context en middelen om tot een goed advies te komen.
Het vraagstuk dient aan een aantal voorwaarden te voldoen:
- De case is strategisch van aard, d.w.z. het gaat om een vraagstuk waarbij de positie van de organisatie (of organisatie-onderdeel) in relatie tot haar omgeving centraal staat.
- Het vraagstuk is binnen de beperkte tijd van ca. 10 weken onderzoekbaar.
- Er is een duidelijke opdrachtgever die het vraagstuk opgelost wil zien. De organisatie waarbinnen het vraagstuk speelt, is bereid mee te werken aan het onderzoek. D.w.z. dat managers en medewerkers beschikbaar zijn voor interviews en/of enquêtes en gegevens verstrekt kunnen worden.
De organisatie mag ervan uitgaan dat verstrekte gegevens vertrouwelijk zullen worden behandeld.
Jouw tijdsinvestering als opdrachtgever
Om de case goed te kunnen onderzoeken, vragen we een aantal specifieke bijdragen van de opdrachtgever. Hieronder een overzicht van de tijdsinvestering die we verwachten:
- Kennismakingsgesprek: een kort interview met de docent om de casus scherp te formuleren (ca. 1 uur).
- Informatie en toegang: interviews met medewerkers en toegang tot relevante data voor de studenten (ca. 4 uur in totaal).
- Eindpresentatie: aanwezigheid bij de eindpresentatie in Utrecht op de ochtend van de laatste lesdag, waar de studenten hun advies presenteren (ca. 2 uur).
Draag bij aan de opleiding én profiteer van nieuwe inzichten
Door een case in te brengen, draag je bij aan de opleiding en help je toekomstige managers en strategen ervaring op te doen met praktijkvragen. Daarnaast krijg je waardevolle inzichten voor je organisatie. Die organisatie mag je eigen bedrijf of je werkgever zijn, maar ook een opdrachtgever of een (sport)vereniging.
Meer weten of jouw case indienen?
Ben je benieuwd of jouw strategisch vraagstuk past binnen de module? Neem dan contact met ons op via contact@bkou.nl of rechtstreeks via de docent (tel. 06 54950900, vanheurn@gmail.com).
Samen bekijken we of de case van voldoende niveau is om als project te dienen voor onze studenten.
-François van Heurn, docent Strategisch Management