Home » Actueel » Iedereen kan een Apple worden

Iedereen kan een Apple worden

Apple en Microsoft zijn in veel opzichten vergelijkbare bedrijven: beide maken software, leveren clouddiensten en voorzien je desgewenst van de benodigde hardware. Iemand formuleerde het grote verschil tussen deze techgiganten als: Microsoft-producten móet je gebruiken, Apple-producten wíl je gebruiken. En toegegeven, de ervaringen met Apple-spullen is voor de consument zijn altijd positief: de apparatuur is fraai verpakt, is snel te installeren en werkend te krijgen en de verschillende onderdelen werken naadloos met elkaar samen. Vandaar dat klanten graag een forse meerprijs voor Apple-producten betalen.

Onlangs mocht – of eigenlijk: moest – ik naar een notaris en had daar weer een typische Microsoft-ervaring: hoewel ik keurig op tijd was, moesten we toch onnodig lang wachten voordat de weledelgestrenge heer tijd voor ons had, voor standaardwerk van maximaal een kwartiertje werd de hoofdprijs gevraagd en de gepasseerde aktes heb ik, vier dagen later, nog steeds niet gekregen.

Wat mij het meest opviel was de totale desinteresse van de notaris en zijn kantoormedewerkers in mij als klant: geen vragen naar mijn achtergrond of toekomstplannen. Niet erg, maar als de man zich twee minuten in mijn situatie had verdiept, had hij zich gerealiseerd dat bij mij nog meer notariële handel te halen was. Met weinig moeite kan zo’n kantoor van een verplicht nummertje een leuke, blijvende ervaring maken waardoor ik graag voor testament of andere notariële business terug zou komen.

Anders kijken, anders denken, anders doen

In mijn overtuiging zijn de meeste organisaties een Microsoft-organisatie: je moet er zaken mee doen, omdat je geen alternatief hebt. Ik ben er echter van overtuigd dat iedere organisatie met een paar eenvoudige acties een Apple-achtig bedrijf kan worden. Probeer de klant te verrassen, maak je product, dienst of bedrijfspand visueel aantrekkelijk en zorg dat je operationele processen vlekkeloos en snel verlopen.

Binnen de module Strategisch Management  staan we uitgebreid stil bij de talloze manieren waarop een organisatie zich van de rest kan onderscheiden. Ook de notaris is welkom om aan deze module deel te nemen. Je hoeft dus geen Microsoft te blijven!

Post-hbo Strategisch Management

Wil je leren hoe je een goede strategische keuze maakt in de huidige, snel veranderende wereld? Tijdens de module post-hbo Strategisch Management leer je de voornaamste theorie en modellen van het vakgebied Strategie en werk je aan een strategievraagstuk in de vorm van een eigen praktijkcase. De module is een vast onderdeel van al onze post-hbo-opleidingen. Vraag een adviesgesprek aan en ontdek of de opleiding bij je past.

François van Heurn, docent Strategisch Management bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

-François van Heurn, docent Strategisch Management

 

Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

Wil je meer focus op strategie, leiderschap en ontwikkeling? Bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht koppel je theorie aan de praktijk. Je volgt de modules los of kiest voor een volledig post-hbo-diploma Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg, Technische Bedrijfskunde of Projectmanagement. In een jaar heb je vijf startmogelijkheden. Hierdoor bepaal je makkelijk je eigen leerroute en studietempo. Wij garanderen zichtbaar resultaat in jouw functioneren binnen je organisatie en verdere ontwikkeling als professional.

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matchen.