Home » Actueel » Van klinisch analist naar teamleider

Van klinisch analist naar teamleider

Ooit ben ik, Riny Koers, begonnen als klinisch analist in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Hier hield ik me bezig met het prikken en controleren van bloed en andere lichaamsvochten. Ik kwam er al snel achter dat ik behoefte had aan meer uitdaging en menselijk contact. Vandaar dat ik in 2002 via een vriendin bij de OK ben beland en de opleiding tot operatieassistent ben gestart en heb afgerond.

Teamleider

In 2011 ben ik coördinerend medewerker geworden binnen de OK, aangezien ik regelmatig meedacht met planningen en projecten binnen de afdeling en altijd al affiniteit had met leidinggeven en projectmanagement. Tijdens deze carrièreswitch ben ik een opleiding gestart: Management en Gezondheid en dienstverlening aan de HAN in Nijmegen. Met het verkrijgen van een vrijstelling van een jaar, ben ik in 2017 afgestudeerd. Nadat ik mijn diploma in ontvangst had genomen, was ik klaar voor de volgende stap: ik vertrok naar Helmond en ben afdelingsmanager geworden van de OK van het Elkerliek ziekenhuis. Dit betekende dat ik in plaats van over één team, ik voor de hele OK verantwoordelijk was. Hier groeide mijn interesse in het strategisch tactisch niveau- en de bedrijfseconomische kant van het leidinggeven. Terwijl ik tijdens de opleiding Management in de Zorg op de HAN voornamelijk heb geleerd over operationele management taken. Vandaar dat ik gestart ben aan Bedrijfskunde Opleiding Utrecht, want met Bedrijfskunde kijk je toch anders tegen de zorg aan. Onlangs heb ik deze opleiding afgerond met een 9.

Toenemende zorgvraag binnen een krimpende arbeidsmarkt als afstudeervraagstuk

De opleiding en afstudeeropdracht bij BKOU stond voornamelijk in het teken van een groot vraagstuk met betrekking tot de OK’s in Nederland. De zorgvraag binnen de OK’s wordt namelijk hoger en het aantal werknemers daalt, we zullen daarom iets moeten bedenken om aan de zorgvraag te blijven voldoen. Vandaar dat ik tijdens mijn afstudeeropdracht heb gekeken naar de veranderingen en ontwikkelingen binnen de beroepsgroep en hoe we ervoor kunnen zorgen dat operatiecentra binnen vijf jaar nog aan de zorgvraag kan voldoen. 

Tijdens mijn afstudeeropdracht heb ik gekeken naar hoe we omgaan met taken en verantwoordelijkheden van een operatiecentrum. Zo ben ik erachter gekomen dat voornamelijk hoogopgeleid personeel binnen de OK’s werkt. Ik was benieuwd of we bepaalde taken en verantwoordelijkheden daarom konden overdragen aan andere functies, of nog te creëren functies. Om bijvoorbeeld lager opgeleid personeel van meerwaarde te laten zijn in een operatiecentrum, zonder nog een hele opleiding te doorlopen. Uiteindelijk hebben we daarom een nieuwe functie (CZO erkend) in het leven geroepen, het is een tweede deskundigheid naast een operatieassistent: medewerker operatieve zorg. Doordat we de instroom van de opleiding hebben veranderd, kunnen we de arbeidsmarkt krapte voor de toekomst te lijf gaan.

Wat ik bij BKOU heb geleerd

Door BKOU heb ik voornamelijk geleerd om mezelf een spiegel voor te houden en te zien hoe ik als persoon leidinggeef. Hoe ik personen die met een verandering te maken hebben mee kan nemen en welke modellen ik hierbij kan gebruiken om de oplossing en richting meer body te geven. Ik heb bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van het DINAMO-model die gespitst is op ‘moeten, willen en kunnen veranderen’. Dit model richt zit op: willen we een verandering aan, waar willen we de aandacht leggen, waar ligt het pijnpunt van het team en waar moet extra aandacht zijn om het team naar succes te tillen. Bij mijn vraagstuk heb ik dit model vaker ingezet aangezien ik een andere functie – medewerker operatieve zorg – toevoeg binnen een bestaande wereld. Hierdoor kom ik direct aan het werk van een OK-assistent, dit roept de nodige weerstand op en is het een uitdaging om mensen mee te krijgen binnen deze verandering.

moeten willen kunnen

Al met al, is het gelukt om een nieuwe opleiding in het leven te roepen en daarnaast Bedrijfskunde Opleiding Utrecht succesvol af te ronden. Omdat ik niet graag stil zit en continue wil ontwikkelen, neem ik mijn kennis mee naar de uitdaging die ik in september ben aangegaan: als teamleider bij de hartkatheterisatie afdeling bij het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.

Kijk voor meer informatie over Bedrijfskunde in de Zorg op: https://bedrijfskundeopleidingutrecht.nl/opleiding-bedrijfskunde-in-de-zorg/

Bedrijfskunde in de Zorg

Ben jij een zorgprofessional en wil je je bedrijfskundige kennis en vaardigheden verbreden? Bij de post-hbo-opleiding Bedrijfskunde in de Zorg kijk je vanuit verschillende invalshoeken naar strategische organisatievraagstukken en krijg je inzicht in bedrijfskundige processen. Welke trends en veranderingen zijn er en hoe verbind je de interne zorgorganisatie aan de behoeften van de markt?

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matchen.