Hoe maak je de stap van een super specialistisch vakgebied als refractories naar bredere bedrijfskundige kennis? Annelies Niewijk, researcher bij Gouda Refractories BV, rondde onlangs de post-hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde af. Zij vertelt over haar loopbaan, haar motivatie en wat de opleiding haar persoonlijk én professioneel heeft gebracht. Van productontwikkeling naar procesverbetering!
Wat doe je?
“Ik heb aardwetenschappen, oftewel geologie, gestudeerd. Via mijn masterthesis ben ik bij Gouda Refractories terechtgekomen. Gouda Refractories produceert vuurvaste stenen en betonnen die bestand zijn tegen extreem hoge temperaturen (tot 2000°C). Deze materialen worden gebruikt voor de bekleding van ovens die worden ingezet in verschillende industriële productieprocessen. Ik werk op de R&D-afdeling en houd me bezig met productontwikkeling. Hier optimaliseren we ons huidige productportfolio, ontwikkelen we nieuwe producten als klanten daar om vragen, of zoeken we oplossingen als bepaalde grondstoffen niet meer beschikbaar zijn.”
Waarom besloot je de opleiding Technische Bedrijfskunde te volgen?
“Ik wilde me niet helemaal vastleggen op één specialistisch vakgebied. Mijn werk in R&D is leuk, maar ook heel specifiek. Ik wilde mezelf breder ontwikkelen, zodat ik in de toekomst misschien ook andere rollen binnen het bedrijf kan vervullen. De opleiding gaf me die mogelijkheid.”

Hoe heb je het geleerde toegepast in je werk?
“Vooral het kritisch nadenken voordat je ergens veel tijd in stopt, heeft me geholpen. In R&D deden we soms onderzoeken die achteraf weinig opleverden. Nu stel ik vooraf kritische vragen: wat levert dit op? Ook heb ik tijdens de opleiding geleerd om projecten beter te kiezen en te onderbouwen. Daarnaast heb ik voor mijn afstudeeropdracht het inkoopproces onderzocht en meer geleerd over milieuwetgeving, wat echt buiten mijn oorspronkelijke werkgebied lag.”
Wat heeft de opleiding je persoonlijk gebracht?
“Ik durf nu veel beter kritische vragen te stellen tijdens vergaderingen. Eerder bleef ik liever op de achtergrond en liet de anderen het woord doen, nu meng ik me actief in discussies. Dat maakt je een serieuzere gesprekspartner. Op termijn zou ik me binnen mijn bedrijf meer willen richten op procesverbetering. Daarvoor is de opleiding een goede basis.”
Welke modules zijn je speciaal bijgebleven?
“Verandermanagement vond ik echt heel waardevol. Bij onze organisatie zijn veranderingen vaak lastig. Dankzij de opleiding heb ik nu handvatten om daar beter mee om te gaan. Procesmanagement vond ik ook erg nuttig, zeker omdat ik nu meer die kant op wil. De module gaf een goed overzicht en overall kennis. Op termijn wil ik me misschien nog wel verder verdiepen in bepaalde methodieken zoals bijvoorbeeld LEAN.”
Hoe was de interactie met je medestudenten?
“Ik was een beetje de vreemde eend in de bijt, want veel anderen kwamen uit de zorg. Toch vond ik het juist leuk om te zien dat iedereen in zijn eigen werk tegen vergelijkbare uitdagingen aanloopt. De samenwerking in groepjes vond ik ook erg waardevol. Wat ik leuk vond is dat Iedereen altijd gemotiveerd was. Dat was wel een verschil met het studeren aan de universiteit, waar sommige vakken meer plichtmatig worden ervaren. Hier wilde iedereen echt leren en meedoen. Dat gaf veel energie!”
Post-hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde
Ben jij opgeleid in de techniek en wil je weten wat een opleiding Technische Bedrijfskunde jou oplevert? Vraag geheel vrijblijvend een persoonlijk adviesgesprek aan. In dat gesprek kijken we samen of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen.
-Dianne Duijs, programmamanager