Home » Modules » Marketing Management

Marketing Management

Module post-hbo Marketing Management van Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

ADVIESGESPREK AANVRAGEN

In de snelle (digitale) marketingomgeving van vandaag is het belangrijk om je wendbaar op te stellen en je gefocust te houden op wat de meeste impact heeft op de groei van jouw organisatie. Wil jij aan de slag met groei- en verbeterkansen binnen je organisatie? Leren experimenteren met digitale tools? Hoe je met je merk de juiste medewerkers aantrekt? Na de opleiding Marketing Management heb je echte impact geboekt en weet je hoe je met een growth-mindset toekomstige marketinguitdagingen aanpakt.

Bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht kun je naast de complete opleiding Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg en Technische Bedrijfskunde ook de losse module post-hbo Marketing Management volgen. Het volgende startmoment is in mei.

Opleiding Marketing Management: marketing is overal

Marketing Management is een essentieel proces in de bedrijfsvoering van een onderneming. Marketing Management zorgt voor continue afstemming tussen wat er zich buiten de organisatie afspeelt en ontwikkelt en hoe de interne organisatie daarop reageert en anticipeert. Marketing Management vervult daarmee de brugfunctie tussen afnemer en organisatie, vraag en aanbod van product en dienstverlening en draagt essentieel bij aan de strategie en de strategische positie van de organisatie.

Onderzoek, ontwikkeling en communicatie zijn de kerntaken van de marketingdiscipline. Marketing verkeert niet in een vacuüm. Marketing is geen afdeling of een project. Marketing is overal. Zowel binnen als buiten de organisatie. Sterker nog, jij bent ook (het product van) marketing!

Post-hbo Marketing Management

Naast de strategische aanpak van marketing gaan we ook kijken naar de experimentele kant van onderzoek. Met behulp van (digitale) tools gaan we procesmatig op onderzoek naar de best mogelijke interventie.

We gaan ook het domein van de Employer Brand onderzoeken. We leren hoe we van medewerkers ‘merkambassadeurs’ kunnen maken en hoe we meer van deze mensen aan onze organisatie kunnen binden. Je gaat zien en begrijpen dat cultuur het ultieme concurrentievoordeel kan geven.

Nieuwsgierig? Schrijf je dan nu in voor de module post-hbo Marketing Management of volg de volledige post-hbo opleiding van Bedrijfskunde Opleiding in Utrecht.

Thema’s die aan bod komen:

  • digitale en funnel marketing
  • customer experience
  • customer journey
  • neuromarketing
  • growth-marketing
  • employer branding

Na het volgen van de module Post-hbo Marketing Management:

  • kun je de impact van marketingtrends op de eigen organisatie beoordelen
  • kun je markten segmenteren
  • weet je hoe koopgedrag gericht marketingonderzoek kan worden uitgevoerd
  • weet je wat er nodig is om een marketingstrategie te ontwikkelen
  • kun je de essentie van een onderscheidend merk beschrijven
  • heb je actuele kennis van het medialandschap
  • kun je sociaal-maatschappelijke strategie integreren in het marketingbeleid
  • weet je hoe je in een krappe arbeidsmarkt onderscheidend kunt zijn
  • heb je kennis hoe je je als een aantrekkelijke werkgever kunt positioneren

Startmoment

De opleiding Marketing Management staat op dit moment niet ingepland. 

 

Wouter Rijnaerts

Wouter Rijnaerts

Docent Marketing Management

Startdag ntb
Lesdata ntb
Lestijd 09:00 – 16:30 uur
Locatie Hogeschool Utrecht, Domstad: Koningsbergerstraat 9
Kosten €1.695,- (losse module)
Niveau post-hbo: 10-15 uur per week
Materiaal Studieboek: €80,-
Diploma Erkend CPION-diploma (of certificaat bij losse module)
Doelgroep De module post-hbo Marketing Management is bedoeld voor werkende professionals die beschikken over een hbo-diploma of aantoonbaar hbo-werk- en denkniveau, drie jaar (relevante) werkervaring en een geschikte werkomgeving.
Opleiding Deze module is als extra module bij de hele opleiding of als losse module te volgen.

 

Growth Marketing

In de snelle (digitale) marketing omgeving van vandaag is het belangrijk om je wendbaar op te stellen en gefocust te houden op wat de meeste impact heeft op de groei van jouw organisatie. In deze module leren we het stellen van de juiste doelstellingen rond groei of verbeterkansen kansen en onderzoeken we met een experimentele mindset welke interventie de grootste hefboomwerking oplevert.

Het vertrekpunt is jouw organisatie. Die is uniek. En we gaan daar unieke experimenten bij bedenken. Aan de hand van een duidelijk proces formuleer je de juiste doelstellingen en stem je af met welke tools en resources je deze doelstellingen gaat bereiken. Na afloop van de module heb je niet alleen echte impact binnen je organisatie geboekt, maar je hebt ook geleerd hoe je met een growth mindset toekomstige marketing uitdagingen met vertrouwen aan kunt pakken.

Verschil tussen traditionele marketing en growth marketing

Growth marketing is niet een ‘quick fix’ of ‘de nieuwe manier’ om marketing uit te voeren. Het is er simpelweg bijgekomen. Net zoals radio en televisie destijds papieren advertenties completeerde. Of digitale marketing de ‘analoge’ marketingmix verrijkte. Er zijn wat verschillen tussen traditionele marketing en growth marketing.

De eerste is waar je je als marketeer op focust. Traditionele marketing is vaak gericht op de top van de trechter, dus bewustwording en acquisitie. Growth marketing richt zich meer op de hele funnel. Het is de taak van de growth marketeer om groei in het hele bedrijf te stimuleren op elke mogelijke manier.

Hoewel dit focusgebied een bepalend kenmerk is van growth marketing als een functie, is een nog belangrijker tweede element dat dit groeiproces wordt aangedreven door experimenten. En dit is het belangrijkste verschil tussen traditionele marketing en growth marketing. De manier waarop je groei stimuleert in alle gebieden van de funnel middels continue experimenteren met verschillende programma’s, campagnes, productfuncties, enzovoort. Met als doel de conversie verhogen, het creëren van betere klantervaringen, het genereren van data die je vervolgens kunt gebruiken om te leren en te verbeteren zodat je je continu de funnel kunt optimaliseren.

Employer Branding

Het doel van Employer Branding is om de organisatie op de kaart te zetten bij de juiste potentiële werknemers. Maar ook weer meer dan dat. Het gaat ook om de betrokkenheid van de huidige werknemers bij de organisatie. En de alumni. Degenen die de organisatie verlaten. Met pensioen gaan of om andere redenen: ‘From Hire To Retire’. Hoe kijken zij terug op de reis die ze met de organisatie hebben gemaakt? Zijn ze teleurgesteld of echte ‘brand ambassadors’?

Kortom, Employer Branding gaat om de (emotionele) reactie die iemand heeft als ze de naam van de organisatie in een bepaalde context horen. Of het nu gaat om een baan, een investeringsmogelijkheid of reclame-uiting. Het doel van een juiste Employer Brand strategie is dat dit een positieve reactie zal zijn. Waarbij de ultieme reactie is als de persoon in kwestie zegt ‘graag voor zo’n organisatie te willen werken’.

Strategie rondom je Employer Brand

Wanneer de strategie rondom je Employer Brand juist is ingericht, dan zie je de authenticiteit van de organisatie terug in alle relevante touchpoints (‘moments of truths’ of contactmomenten) binnen de candidate journey (kandidaat reis). Net als bij een klantreis (customer journey).

Employer Branding is geen hype meer. Google Trends laat zien dat zoekopdrachten naar ‘Employer Branding’ de afgelopen jaren hard zijn gestegen. Dit is geen verrassing. De topwerkgevers erkennen allemaal dat een geïntegreerde benadering van werving, betrokkenheid van personeel en behoud van talent gedurende de volledige levenscyclus van het dienstverband, van recruitment tot pensionering, vereist is. Ze erkennen ook dat Employer Branding geen ‘onderdeel’ van de HR-, marketing- of communicatieafdeling is. Employer Branding is een separaat onderdeel in de organisatie met eigen targets en bijdragen!

War on talent

Een bedrijf starten is nog nooit zo makkelijk geweest. Technologie maakt exponentiële groei met slechts een paar mensen mogelijk. Schaalbaarheid is niet meer afhankelijk van kapitaalintensieve gebouwen, een groot personeelsbestand of productielocatie. Maar ‘de war on talent’ is wel losgebarsten. Iedereen wil dié medewerker die het verschil maakt in de organisatie. Die impact kan maken.

Veel kleine en middelgrote bedrijven lopen tegen het issue aan dat het grote talent hen niet kent. De grote corporates hebben weer andere problemen. Zij moeten alle informatie over de organisatie – goed of slecht – zien te managen en kanaliseren zodat deze geen eigen leven gaan leiden. Reputatieschade loert altijd om de hoek.

De cultuur, de waarden en normen, de missie en visie die je als organisatie en met alle medewerkers deelt: Dát geeft je ultieme concurrentievoordeel. En dát is hetgeen je met je Employer Branding strategie wil uitdragen. Om het beste talent aan te trekken, te behouden en ambassadeurschap te creëren.

INSCHRIJVEN

Schrijf je hier in voor een opleiding van Bedrijfskunde Opleiding in Utrecht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de inhoud en het startmoment van je opleiding af te stemmen.

ADVIESGESPREK

Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan. Wij maken daarna graag een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken. We vinden het belangrijk dat de opleiding bij je past.