Hybride werken en corona
Hybride werken? Lees meer.
Op 23 maart 2020 werd de eerste lockdown in Nederland aangekondigd, ‘bam’, we zaten in een coronacrisis. We leerden nieuwe woorden als het nieuwe normaal, anderhalvemetersamenleving, beeldborrel, raamvisite, blokjesverjaardag, coronakapsel en ga zo maar door. De gevolgen van de coronapandemie hebben lang doorgewerkt. Het heeft ook invloed gehad op Bedrijfskunde Opleiding Utrecht als instituut.
In eerste instantie zagen we de coronapandemie als crisis, maar al snel omarmden we deze als transformatie. Na een crisis streef je ernaar om alles weer terug te brengen naar de situatie van voor de crisis. Zie je de pandemie als transformatie, dan kijk je wat er wel kan, wat er anders kan. Bij een transformatie ga je vooruit.
Tussen de oude situatie en nieuwe situatie zit de zogenaamde liminale fase: wat was, is niet meer, waar we heen gaan, weten we niet en wat is, is chaotisch en onzeker. Als samenleving zaten we twee jaar lang in die liminale fase. Inmiddels is de samenleving alweer geruime tijd van het slot. Wel zijn er dingen structureel veranderd. Zo behoren digitale ontmoetingen ineens tot de mogelijkheden. Hoe gaan wij daar als Bedrijfskunde Opleiding Utrecht mee om?
Policy: fysieke colleges
Essentieel onderdeel van ons opleidingsconcept is interactie tussen studenten onderling. Onze studenten hebben de nodige werk- en levenservaring en kunnen daardoor veel van elkaar leren. Om die reden is het onze policy om de colleges fysiek te organiseren.
Online
Toen we vanwege de coronamaatregelen geen fysieke colleges mochten organiseren, zijn we overgeschakeld op online colleges via Teams. Het programma is altijd doorgegaan. In een online bijeenkomst is er minder onderlinge interactie, maar we zien het als een prima ‘second best’ oplossing. De docenten hebben veel ervaring opgedaan met online lesgeven en we durven te stellen dat ze daar heel goed in zijn geworden. De studenttevredenheid in de coronatijd was een 9,4.
Hybride werken
Hoe gaan we om met online deelnemen aan een college? Wanneer het voor studenten echt niet mogelijk is om de colleges fysiek bij te wonen, is het in veel gevallen mogelijk om online aan te sluiten op de colleges. Onze docenten werken dan hybride: de groep zit fysiek in een ruimte met de docent, een enkele student wordt online aangesloten en kan zo alsnog meedoen met de groep. Dat werkt goed voor studenten die vanwege ziekte thuis moeten blijven, maar we hebben intussen ontdekt dat het ook werkt voor studenten die voor hun werk in het buitenland verblijven. Voor sommige colleges is het echter niet gewenst om digitaal deel te nemen, met name wanneer het proceswerk betreft, met veel interactiemomenten en simulatie. In zo’n geval raden we de student aan om op een later moment in het jaar – fysiek – deel te nemen aan de module.
Toekomst
Zoals eerder aangegeven, wij hebben de pandemie aangegrepen als transformatie. We onderzoeken hoe we online mogelijkheden kunnen inzetten ten behoeve van het leerproces. Wordt vervolgd!
Kwaliteit en accreditatie
Ik wil graag meer weten over kwaliteit en accreditatie
Inschrijven
Ik wil mij graag inschrijven voor deze opleiding!
Adviesgesprek
Graag zou ik een adviesgesprek willen plannen!