Home » Actueel » Hoe belangrijk is Operations Management?

Hoe belangrijk is Operations Management?

Is Operations Management hét belangrijkste vakgebied binnen de (Technische) Bedrijfskunde? Gosse Korte denkt van wel. Maar goed, hij is dan ook docent van de module Operations Management. Een kwestie van Wij van WC-Eend?

Anno 2022 moeten organisaties op veel ontwikkelingen inspelen zoals: medewerkerstekort door krapte op de arbeidsmarkt, materiaalschaarste door ontregelde supplychains dankzij corona, materieel (apparatuur, machines en ICT) dat steeds duurder wordt door inflatie en methoden die gecertificeerd moeten zijn om risico’s te mitigeren. Maar klanten en andere stakeholders verwachten wél dat je diensten of producten duurzaam, snel, betrouwbaar, goed en efficiënt blijft leveren. Dat levert dus veel uitdagingen op en het toepassen van de kennis, inzichten en tools van Operations Management is dan erg handig. Een definitie van Operations Management is dat het een deelgebied van het management is dat gaat over de productie van goederen en diensten. Het zorgt voor het effectief en efficiënt verloop van operaties, processen, werkstromen, waardestromen binnen een organisatie.

Teamleider

Effectief en efficiënt?

Effectief is belangrijker dan efficiënt. Effectief is de mate waarin je doelen bereikt. Efficiëntie gaat over hoeveel medewerkersuren, materialen, materieeluren en methoden je hebt verbruikt om tot output te komen en doel te bereiken. Wanneer je efficiëntie boven effectiviteit plaatst dan ga je heel slim, zuinig en snel de verkeerde resultaten behalen. Helaas geen rariteit bij Nederlandse organisaties waar teams of afdelingen soms het toepassen van een tool of methode (denk aan Lean, Scrum, Agile of ISO) een doel op zich hebben gemaakt. Je ziet dat vooral veel gebeuren bij organisaties of teams die niet of nauwelijks scherpe doelstellingen hebben geformuleerd.

Doelstellingen?

De richting van de organisatie moet de inrichting bepalen van operaties, processen, werkstromen, waardestromen. Het is cruciaal dat die richting duidelijk is en is vertaald naar SMART doelstellingen. Daarom nemen deelnemers aan de module Operations Management het jaarplan van hun team of organisatie mee naar bijeenkomsten van de module Operations Management. Vaak zien we jaarplannen waar nauwelijks een doelstelling in staat. Het staat dan vol met acties en projecten die gedaan moeten worden maar waarvan niet is vastgesteld welk doel of resultaat daarmee behaald dient te worden. Of er staan vage doelstellingen in het document wat eigenlijk meer goede intenties zijn waar niemand op tegen is. Zonde, want het gebrek aan scherpe doelstellingen lijdt vaak wel tot veel verspilling in de operaties, processen, werkstromen en waardestromen.

Bijeenkomsten én e-learning

De deelnemers aan de module leren vooraf aan de bijeenkomsten in de e-learning Presteren middels processen op Skoledo.com wat goede doelstellingen zijn, hoe je daar prestatie-indicatoren aan koppelt én hoe je factoren in de operations kunt manipuleren, instellen of wijzigen om effectiever en efficiënter te worden. Dankzij de e-learning doe je veel kennis en inzicht op. Tijdens de bijeenkomsten wordt er vooral veel geoefend en gediscussieerd om de kloof tussen weten én doen te dichten. En dat vergt vaak worstelwerk en uit je comfortzone treden want dan wordt er geleerd!

Is Operations Management dé belangrijkste module?

Hmmm, wat zijn indicatoren voor belangrijk en kun je die objectief meten? En is belangrijkste überhaupt belangrijk? Zonder Marketing geen Operations. En zonder Operations geen facturatie of declaratie. En zonder Financiën geen geld om medewerkers of  Marketing te betalen. Dus de modules van de post-hbo-opleiding (Technische) Bedrijfskunde, modules zoals Marketing Management, Operations Management, Financieel Management en HRM vormen een krachtig geheel! Een uitdaging in jouw organisatie treft meestal alle disciplines. Jij realiseert zichtbare resultaten voor jouw organisatie wanneer je moeiteloos kunt schakelen en verbinden.

Welkom bij de module Operations Management en doe en denk met ons mee!

Ria van Dinteren

-Gosse Korte, docent Operations Management

Meer leren over Operations Management? Bekijk de module of neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.

De module is een vast onderdeel van de post-hbo opleiding Technische Bedrijfskunde. Je kunt de module ook prima als losse module volgen.

Operations Management

Bij Operations Management (of Procesmanagement) staat het op effectieve en efficiënte wijze leveren van producten en diensten aan klanten centraal. Je leert hoe je processen inricht, analyseert en verbetert. Om waarde te creëren voor de klant. En om doelen te bereiken. Doelen op het gebied van duurzaamheid, veiligheid, snelheid, kwaliteit en euro’s.

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager, Gert Jan Schop. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matcht.