Het vakgebied van verandermanagement en organisatiekunde is relatief jong. Lange tijd zagen we een instrumentele benadering, waarbij een verandering projectmatig werd ingezet en uitgevoerd. De focus zat vooral op het proces, beperkt op de menskant en de resultaten waren gerealiseerd. Of niet, en dan hoorde dat thuis bij de inmiddels beruchte 70% mislukte trajecten.
Verandermanagement en Organisatiekunde
De laatste twintig jaar is organisatie- en veranderkunde op de schouders van zeer volwassen disciplines als sociologie en psychologie gaan staan. We hebben nu veel meer oog voor de menskant die bij een verandering komt kijken. In de module Verandermanagement en Organisatiekunde kijken we eigenlijk nog maar beperkt naar de instrumentele kant van het veranderen, de projectkant zeg maar, maar zit de focus echt op ‘hoe krijg je de mensen mee in de verandering’. En daarbij gaat het over individueel en collectief gedrag. We kijken systemisch naar organisaties.
Verandertrajecten
Opvallend is dat het percentage van 70% voor falende verandertrajecten in organisaties hardnekkig blijft bestaan. Het percentage is wellicht verbeterd, maar helaas moeten we constateren dat alle aandacht voor de menskant nog niet heeft geleid tot scherpe daling in het percentage falende veranderingen. Er is meer oog voor de menskant, voor gedrag, medewerkers mogen participeren, we moeten draagvlak creëren en ga zo maar door, maar de successen domineren nog niet het falen.
Gedragsverandering
Wat ontbreekt er nog? We doen nog te weinig met de context en sturen onvoldoende op de gewenste effecten van de verandering. Kort over context: wanneer we veranderen maar niets doen met de context, gaat de verandering niet werken. We zien een parallel met criminelen. In de gevangenis worden er mooie resultaten gerealiseerd met gedragsverandering, ex-crimineel komt terug in z’n oude, vertrouwde omgeving en de gedragsverandering wordt teniet gedaan.
Effecten en performance van de verandering
In de module Verandermanagement en Organisatiekunde maken we voor het sturen op gewenste effecten gebruik van het model van Kirkpatrick. Daarbij kijken we niet alleen naar gewenste effecten, maar meten we ook de gerealiseerde effecten om de uiteindelijke performance van de verandering te monitoren.
Benieuwd hoe je dat doet en wat het de medewerkers en de organisatie oplevert? Schrijf je dan in voor de module Verandermanagement en Organisatiekunde!
-Gert Jan Schop, docent
Meer leren over de module Verandermanagement en Organisatiekunde? Bekijk de module of neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.