Home » Actueel » Essay: de huidige leider is niet de leider van de toekomst!

Essay: de huidige leider is niet de leider van de toekomst!

Ilse van der Graaf-Westerveen is HR Manager bij Funda. Zij volgt de post-hbo-opleiding Bedrijfskunde. Voor de module Leiderschap & Teammanagement schreef zij het volgende essay over leiderschap.

Zijn onze leiders klaar voor de toekomst?

De zakenwereld staat aantoonbaar aan de vooravond van de grootste periode van transformatie sinds de eerste industriële revolutie in de late jaren 1700 en vroege jaren 1800. Voor het bedrijfsleven biedt Industrie 4.0 zowel uitdagingen in hoe te reageren – als kansen,  waardoor organisaties met de juiste leiderschapsvaardigheden kunnen profiteren van nieuwe trends en zich kunnen ontpoppen als  toonaangevende spelers in hun sector. (Thornton, 2019). Is de huidige leider, de leider van de toekomst? Zeker weten van niet!

Verschillende generaties, verschillende behoeften

Door deze veranderingen zal de hiërarchische lijn tussen leidinggevende en medewerker wellicht vervagen. De huidige generatie Z en  de nieuwe generatie Alpha, de generatie geboren tussen 2010 en 2025, zullen de bestaande hiërarchische lijn niet begrijpen.

Justin Rix, partner bij Grant Thornton (UK) geeft in een interview aan dat de uitdaging zit in het managen van de verschillende generaties. De  verschillende huidige en nieuwe generaties hebben gewoon andere behoeften. Bij generatie X past het to-the-point managen het beste, bij generatie Y gaat het om persoonlijke ontwikkeling en groei (perspectief) en bij generatie Z moet je een flexibele manager zijn  (Smit, n.d.).

Ook het hybride werken heeft invloed op de hiërarchische lijn tussen de leidinggevende en het personeel. Communicatie verloopt nu makkelijker via Teams en wordt dus laagdrempeliger. Maar sterk leiderschap op afstand is essentieel om de onderlinge binding en relaties goed te houden. Leiders in hybride culturen moeten meer zijn dan planning-and-control-staatjes-controleurs. Alleen bezielde leiders houden de boel bij elkaar. Juist nu is menselijk en oprecht leiderschap belangrijk. Met duidelijke resultaatafspraken, flink veel eigen verantwoordelijkheid en nog meer vertrouwen. Leiders die dit niet kunnen, zorgen voor verdere verwijdering. (Kramer, 2020)

Met andere woorden de leidinggevende van de toekomst moet een goed aanpassingsvermogen hebben om de verschillende  generaties met elkaar te kunnen laten samenwerken en rekening houden met de verschillende behoeften.

Teamleider

Belangrijke rol van leidinggevende in de veranderende wereld

Bedrijven moeten wendbaar worden om mee te kunnen blijven doen in de veranderende wereld; flexibiliseren. Het nieuwe werken is  hiervan een goed voorbeeld. Open werkplekken, gesloten plekken voor extra concentratie en het gevoel van een huiselijke sfeer. Door Covid-19 zijn er nog veel bedrijven die een hybride werkvorm aanbieden. Hierdoor wordt rol van leidinggevende door het gebruik van  o.a. Teams naar de werkplek getrokken.

Om voor de volgende generatie aantrekkelijk te blijven en door de grote invloed van verdere digitalisering verandert de rol van de  leidinggevende. Leidinggevenden moeten hun personeel betrekken bij keuzes en draagvlak creëren bij de visie. Het personeel  motiveren met hun soft skills en laten experimenteren om te blijven innoveren. Door de veranderende wereld en de snelheid waar dat mee gepaard gaat, zal de leidinggevende van de toekomst een goed aanpassingsvermogen moeten hebben en flexibel moeten zijn.

Leidinggevende van de toekomst

Door nieuwe ontwikkelingen gaat de concurrentie uit alle hoeken komen. De leiders van morgen moeten daar voor openstaan en hun  team daarin meenemen. Neem bijvoorbeeld Tesla in de auto industrie of AirBnB in de hotelindustrie. Niemand was voorbereid op de elektrische auto’s van Tesla en de opkomst van AirBnB. Beiden zijn echte innovators en velen hadden het nakijken.

“Naast het goed en winstgevend laten draaien van het bedrijf, moeten leidinggevenden er ook voor zorgen dat hun bedrijf innovatief is  en zich voorbereidt op de toekomst. Het is niet langer of/of, maar en/en.” vertelt Ralf Knegtmans, managing partner van De Vroedt & Thierry executive search’ (Knegtmans, n.d.). Knegtmans zegt ook dat we een shift gaan zien van macht, naar gezag, naar invloed. De  leider van de toekomst moet een nieuwe skillset gaan ontwikkelen. Dit houdt in dat de leidinggevende van morgen, het personeel –  met de meeste inhoudelijke kennis – betrekt bij keuzes die gemaakt moeten worden, openheid promoot en draagvlak creëert voor  zijn/haar visie.

De leider van morgen hoeft niet alles te weten, maar moet de juiste vragen kunnen stellen aan het team. De soft skills zijn van  essentieel belang om het team te motiveren. Moedig aan om nieuwe dingen uit te proberen, en geef mensen die fouten maken een
schouderklopje. Hierdoor komen leidinggevenden steeds dichter bij hun mensen en dus de werkvloer. De volgende generatie vraagt  een andere manier van motiveren, ze willen graag betrokkenheid en laten graag zien dat ze kennis bezitten. Daarom is het zeker in de
toekomst belangrijk dat de leider van morgen hierop is voorbereid.

De leidinggevende van vandaag is zeker niet de leidinggevende van morgen. Door inzet van een breed scala aan soft skills zal hij in  een verder digitaliserende wereld van meerwaarde zijn voor zijn team. Daar kan geen machine tegenop.

-Ilse van der Graaf-Westerveen

Meer leren over Leiderschap en Teammanagement? De module is onderdeel van de opleiding Bedrijfskunde, de opleiding Bedrijfskunde in de Zorg de opleiding Technische Bedrijfskunde en de opleiding Projectmanagement. Samen met de module Persoonlijk Leiderschap & Ondernemerschap en de module Verandermanagement & Organisatiekunde vormt Leiderschap & Teammanagement de Leergang Leiderschap in Verandering. Bekijk de module of neem contact met ons op via contact@bkou.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen. 

Leiderschap & Teammanagement

Leidinggeven is een ambacht, een vak. Het managen van teams, het leidinggeven aan professionals is boeiend, maar vraagt ook veel kennis en vaardigheden en het hebben van een visie. Ben jij leidinggevende en wil je je verder ontwikkelen, als persoon en als professional? Over het vak van leidinggeven gaat het expliciet in deze module post-hbo Leiderschap & Teammanagement.

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matchen.