Leiders hebben een belangrijke rol en invloed op het leerklimaat in organisaties, aldus Ria van Dinteren, docent Leiderschap & Teammanagement. Een goede leidinggevende is in staat om mensen te laten groeien door ze te laten kiezen welke projecten interessant voor ze zijn maar vooral ook door zelf het goede voorbeeld te geven. En dus voorop te gaan in leren en ontwikkelen.
Psychologische veiligheid
Amy Edmondson, een Harvard-professor, voegt daar nog aan toe dat een leidinggevende moet zorgen voor psychologische veiligheid in de organisatie. Die veiligheid kun je aflezen aan de manier waarop men omgaat met fouten. In haar nieuwste boek ‘Goed fout’ bespreekt ze welke soorten fouten er zijn en ook het verschijnsel dat fouten ‘ondergronds’ gaan als er geen psychologische veiligheid is in de organisatie.
Ze onderscheidt drie typen fouten:
- Complexe fouten: bijna onontwarbare fouten met heel veel haakjes waardoor er bijna niet meer te onderscheiden is waar de fout begon laat staan wie er wat anders had kunnen doen.
- Basale missers: dit zijn fouten die we kunnen voorkomen als we de regels niet goed volgen.
- En dan zijn er de intelligente fouten: die kunnen ontstaan omdat je wat nieuws aan het uitproberen bent en je nog niet precies weet hoe het zal eindigen.
Met name die laatste type fouten kunnen de organisatie veel leren. Want als er een sfeer is waarin je de fouten kunt bespreken (psychologisch veilig) dan kun je leren en weten wat je de volgende keer anders moet gaan doen. En voor organisaties betekent dat: meer ruimte om te innoveren.
Amy Edmondson met haar boek ‘Right Kind of Wrong’ en Ria van Dinteren met de Nederlandse vertaling: ‘Goed fout’.
Stimuleer het leren van fouten
Er zijn een aantal praktische stappen die je als leidinggevende kan nemen om het leren van fouten te stimuleren:
Regelmatige check-ins
Zorg dat vergaderingen ruimte bieden aan teamleden om zich uit te spreken, uitdagingen in te brengen, en te kunnen praten over mislukkingen zonder dat ze er direct op afgerekend worden.
Feedback
Zorg ervoor dat medewerkers op meerdere manieren feedback kunnen geven en ideeën kunnen delen. Hoor alle stemmen en meningen. Mocht dat nodig zijn, zorg dan dat feedback anoniem gegeven kan worden. Maar zorg ervoor dat geleerd kan worden van de feedback.
Vier intelligente mislukkingen
Erken en vier de momenten waarop medewerkers risico’s namen en de organisatie leerde van deze momenten. Zelfs als de uitkomst niet was zoals verwacht.
Groeimindset
Bevorder een groeimindset in de organisatie. Carol Dweck heeft in haar onderzoek laten zien dat een deze ervoor kan zorgen dat medewerkers eerder geneigd zijn om risico’s te nemen en daar van te leren.
Dus los van voorbeeldgedrag en ruimte geven voor groei is het stimuleren van het leren van fouten een manier om te komen tot een psychologisch veilig leerklimaat.
–Ria van Dinteren, docent Leiderschap & Teammanagement
Wil je ook aan de slag met een psychologisch veilig leerklimaat en een groeimindset stimuleren binnen je team en je organisatie? Welkom bij de module Leiderschap & Teammanagement!
Leiderschap loopt als een rode draad door al onze opleidingen. De module is onderdeel van de opleiding Bedrijfskunde, de opleiding Bedrijfskunde in de Zorg, de opleiding Technische Bedrijfskunde en de opleiding Projectmanagement. Ook maakt de module deel uit van de Leergang Leiderschap in Verandering, die bestaat uit 3 modules. Vraag nu een persoonlijk adviesgesprek aan en ontdek wat de opleiding je oplevert.