In de module Strategisch Management werken studenten aan een strategisch vraagstuk. Alies Coster volgt de opleiding post-hbo Bedrijfskunde en is oprichter en eigenaar van Slaapopleiding Nederland. Met haar medestudenten Lisanne, Elsbeth, Willem en Tamara nam zij de strategie van haar eigen organisatie onder de loep. Een interview.
Vertel, wat doet Slaapopleiding Nederland?
“Slaapopleiding Nederland is een jonge organisatie die zorg- en welzijnsprofessionals bij- en nascholing geeft op het gebied van slaap, zodat zij cliënten met slaapproblemen optimaal kunnen helpen. Ik ben opgeleid tot psycholoog en in mijn dagelijks leven en mijn werk kwam ik veel cliënten tegen met slaapproblematiek.
Tijdens mijn studie had ik niks geleerd over hoe je omgaat met slaapproblematiek, terwijl het verband met mentale en fysieke gezondheid niet te ontkennen valt. Slaapopleiding Nederland is dan ook opgericht om bij te dragen aan de mentale en fysieke gezondheid van Nederland.”
Welk strategisch vraagstuk lag er bij je organisatie?
“Als ondernemer zit ik vaak vol ideeën. Echter, er moet strategie zijn om tot een goede uitvoering en resultaat te komen. Waar begin ik en welke groeistrategieën zijn er? De vraagstelling voor het onderzoek was: ‘Hoe kunnen we het marktaandeel van Slaapopleiding Nederland vergroten en hoe zorgen we voor een gezonde groei?’”
Wat heb je geleerd bij de module Strategisch Management?
“Tijdens de module ben ik in aanraking gekomen met verschillende modellen. Eerst maak je daarmee een goede analyse van het bedrijf en de markt. Vervolgens kijk je welke modellen je kunt inzetten om een bedrijf echt onderscheidend te laten zijn in de markt. We hebben daarbij o.a. het Vijfkrachtenmodel van Porter gebruikt en naar de macht van nieuwe toetreders gekeken.
Het was leerzaam om modellen te gebruiken die zich eerder hebben bewezen. Ik ben echt even uit de waan van de dag gestapt en heb mijn bedrijf in een breder perspectief kunnen plaatsen. Welke invloed hebben externe factoren op de organisatie? Het heeft me geleerd objectiever te kijken.”
Alies Coster (staand, rechts) en medestudenten tijdens het eindassessment van de module Strategisch Management.
Welke aanbevelingen kwamen er uit het onderzoek?
“De zwakte die we constateerden, is dat iedereen die dat wil, een slaapopleiding kan beginnen en kan toetreden tot de markt. En waar sta je dan? Je moet je onderscheiden, een unieke positie veroveren. Hoe kunnen we de kwaliteit zo hoog maken dat niemand dit na kan maken?
Een oplossing daarvoor is om onderscheidend te zijn op het gebied van kwaliteit, accreditaties en wetenschappelijke onderbouwing (product leadership). Zelf ben ik wetenschappelijk opgeleid, dat is onderscheidend.
Ook zagen we kansen in het uitbreiden van marktsegmenten. Nu is de scholing alleen in-house, straks gaan we dat ook incompany doen, bij zorginstellingen en opleidingen in de zorg en welzijn en ARBO-diensten.”
Wat was de meerwaarde van de input van je medestudenten?
“Mijn medestudenten hebben me goed geholpen bij deze nieuwe inzichten. Zelf zat ik meer op de lijn van het persoonlijke contact (customer intimacy – een waardestrategie van Treacy en Wiersma), terwijl het groepje met meer afstand keek. Zij kwamen met inzichten waar je zelf een blinde vlek voor hebt. Ze stelden kritische vragen. Het was ook een fijne groep, er was een goede sfeer.”
Hoe was het om student én opdrachtgever tegelijk te zijn?
“Dat is niet per se vanzelfsprekend. Je geeft veel bedrijfsinformatie uit handen. Je laat anderen meekijken in je proces. Ik had geluk dat mijn groepje zo gemotiveerd en gepassioneerd was. Eerst wilde ik zelf de controle houden, maar toen dacht ik: ach, ik heb niks te verliezen. Ik heb mijn medestudenten echt vertrouwen gegeven, en daar kwam iets moois uit!”
Welke acties heb je al ondernomen aan de hand van de aanbevelingen?
“Ik heb al een nieuwe accreditatie aangevraagd. Eentje is al goedgekeurd en op een later moment volgen er nog drie (leefstijlcoach, psychologie en fysiotherapie). Ik weet nu ook in welke volgorde we het bedrijf laten groeien. Als eerste gaan we ons focussen op toetreding tot de nieuwe markt van zorginstellingen. Tijdens onze salesmiddagen gaan we ons daar helemaal op richten. Ik werk nu echt meer strategisch ingegeven.”
De laatste vraag is voor medestudent Lisanne van der Ende. Hoe kijkt zij terug op de opdracht?
Lisanne, hoe was het voor jou om een vraagstuk van een externe, jou onbekende organisatie te behandelen?
“Een vraagstuk behandelen van een externe en onbekende organisatie… Wat een leuke verfrissende uitdaging! Wat zijn de strategieën, doelen, visie, missie en kernwaardes van deze kleine onbekende? Met dit inzicht zijn we verdergegaan met de externe analyse. In welke markt begeeft de organisatie zich? Hoe verhoudt ze zich tot haar concurrenten en welke factoren spelen nog meer mee?
De ‘kleine onbekende’ werd steeds meer ‘de kleine bekende’. Na deze analyse werd ons steeds duidelijker dat dit kleine onbekende bedrijf veel kansen heeft. Welke strategieën en mogelijkheden zijn er? Hoe kunnen we de risico’s elimineren? Een erg leuk traject om vanuit diverse perspectieven een externe organisatie verder te helpen richting de toekomst. We zien in deze ‘kleine onbekende’ nu een ‘grote bekende toekomstige markleider!’”
Geschreven door Dianne Duijs