De uitdagingen die momenteel van buiten de organisatie naar binnen komen zijn groots en meeslepend. Stikstofcrisis, coronacrisis, toeslagencrisis, woningmarktcrisis, energiecrisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, personeelscrisis. We hebben de nodige uitdagingen op ons bord liggen. Positief gezien: we leven in historisch impactvolle tijden, we mogen het meemaken en we kunnen meesturen. Hoe gaaf is dat?
Eigenaarschap
In veel organisaties merk ik dat er wisselend met de veranderingen worden omgesprongen. De laatste tien jaar zag je een duidelijke tendens waarbij verantwoordelijkheden en eigenaarschap lager op de werkvloer werd gebracht. Schoorvoetend, want meer verantwoordelijkheden lager op de werkvloer betekent ook minder gevoel van in control zijn. Zo is in een enkele zorginstelling het concept van zelfsturende teams ingevoerd en een paar jaar later weer volledig teruggedraaid. Op deze wijze jojo-en met de sturingsfilosofie van je organisatie, zorgt niet voor een consistente lijn in je organisatieontwikkeling.
De ontwikkeling waarbij medewerkers meer ruimte krijgen voor eigen verantwoordelijkheden en eigenaarschap en ook betrokken worden bij de besluitvorming is onomkeerbaar. Het cultiveren van deze lijn biedt organisaties perspectief. Medewerkers die autonomie ervaren, zijn meer tevreden en betrokken. Ze zijn minder vaak ziek en zorgen voor een goede kwaliteit van producten en diensten. Dit leidt tot tevreden klanten. Tevreden klanten zorgen voor meer afzet en omzet en dus tot betere resultaten.
In spannende tijden hebben directies en Raden van Bestuur de neiging om in de control-stand te schieten, snelle besluiten te nemen (goed wanneer het echt crisis is) en de besluitvorming ‘boven in de organisatie’ te nemen. De broze ontwikkeling om verantwoordelijkheid en eigenaarschap lager in de organisatie te brengen, wordt hiermee tenietgedaan. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Impact
Juist wanneer we besluiten met impact moeten nemen, loont het de moeite om eerst te vertragen (wanneer je op tijd begint, kan dat ook). In alle lagen en afdelingen van de organisatie zit waardevolle informatie die nodig is om tot besluitvorming te komen. Van een directeur mogen we verwachten dan die vooral de macro- en meso-ontwikkelingen kent, de middenmanager heeft vooral zicht op het functioneren van de organisatie en de medewerkers weten vaak heel goed wat klanten, cliënten, patiënten of studenten nodig hebben en hoe ze zullen reageren.
De kwaliteit van de besluitvorming en het draagvlak voor besluiten neemt toe naarmate we collega’s uit de hele organisatie betrekken. Daarvoor is nodig dat directie, middenmanagement en medewerkers continu met elkaar in verbinding zijn én blijven.
In de module ‘Verandermanagement & Organisatiekunde’ komen dit soort ontwikkelingen uitgebreid aan bod.
-Gert Jan Schop, docent
Meer leren over de module Verandermanagement & Organisatiekunde? Bekijk de module of neem contact met ons op via contact@bkou.nl. Een van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. In dat gesprek kijken we of de opleiding bij je past en kun je al je vragen stellen. Je kunt ook rechtstreeks een adviesgesprek aanvragen.