‘Ons probleem is dat we gewoon te weinig mensen hebben!’
‘De explosie van klachten komt door de keuze voor die nieuwe leverancier van goedkope rommel.’
‘De afhandeling van hypotheekaanvragen kan echt niet sneller dan we nu al doen.’
Drie voorbeelden van uitspraken van managers die mij, voorafgaand aan de start van een bedrijfskundig onderzoek, bijgebleven zijn. In alle gevallen leken deze managers overtuigd van hun stellingname en kostte het mij behoorlijk wat moeite om ze te overtuigen van aanvullend onderzoek, voordat de voor de hand liggende maatregelen ter oplossing van de problematiek doorgevoerd werden (meer mensen aannemen, een andere leverancier zoeken).
Ik ben dat ‘de bedrijfskundige valkuil’ gaan noemen: er is een probleem, we denken daar een goed beeld van te hebben, de veronderstelde oorzaak is logisch en de te nemen maatregelen liggen voor de hand en zijn relatief eenvoudig door te voeren. Probleem opgelost, iedereen tevreden.
Anders kijken, anders denken, anders doen
De professie van bedrijfskundige vereist echter dat we verder kijken, uitzoomen van het probleem en grondig onderzoek doen. Dan blijkt maar al te vaak dat het veronderstelde probleem heel andere en veelal meerdere oorzaken heeft waarvan de oplossing niet zo voor de hand ligt.
Binnen Bedrijfskunde Opleiding Utrecht trainen we daarom onze bedrijfskundigen in de dop om niet met voor de hand liggende oplossingen genoegen te nemen, maar door te vragen, data te verzamelen en hypotheses te toetsen.
Dat doen we in elke module en zeker ook in de afstudeermodule Strategisch Onderzoek & Implementatie. Zo werd in bovengenoemde cases aangetoond dat afdelingen elkaars werk dunnetjes overdeden – wat extra uren kostte – en dat niet de leverancier, maar juist een andere distributeur de oorzaak van de veelheid aan klachten was, en dat, als alle van de aanvrager benodigde gegevens in één keer op te vragen, de afhandeling veel sneller ging. Weet dus de bedrijfskundige valkuilen te spotten en te ontwijken!
Post-hbo Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg of Technische Bedrijfskunde
Wil je ook in de breedte van de organisatie leren kijken en denken en die veelzijdige rol van bedrijfskundige vervullen, wees dan welkom om in een adviesgesprek te ontdekken of een bedrijfskundige post-hbo-opleiding of een post-hbo-opleiding Projectmanagement bij je past.
-François van Heurn, docent Strategisch Management