‘Ons probleem is dat we gewoon te weinig mensen hebben!’

‘De explosie van klachten komt door de keuze voor die nieuwe leverancier van goedkope rommel.’

‘De afhandeling van hypotheekaanvragen kan echt niet sneller dan we nu al doen.’

Drie voorbeelden van uitspraken van managers die mij, voorafgaand aan de start van een bedrijfskundig onderzoek, bijgebleven zijn. In alle gevallen leken deze managers overtuigd van hun stellingname en kostte het mij behoorlijk wat moeite om ze te overtuigen van aanvullend onderzoek, voordat de voor de hand liggende maatregelen ter oplossing van de  problematiek doorgevoerd werden (meer mensen aannemen, een andere leverancier zoeken).

Ik ben dat ‘de bedrijfskundige valkuil’ gaan noemen: er is een probleem, we denken daar een goed beeld van te hebben, de veronderstelde oorzaak is logisch en de te nemen maatregelen liggen voor de hand en zijn relatief eenvoudig door te voeren. Probleem opgelost, iedereen tevreden.

Anders kijken, anders denken, anders doen

De professie van bedrijfskundige vereist echter dat we verder kijken, uitzoomen van het probleem en grondig onderzoek doen. Dan blijkt maar al te vaak dat het veronderstelde probleem heel andere en veelal meerdere oorzaken heeft waarvan de oplossing niet zo voor de hand ligt.

Binnen Bedrijfskunde Opleiding Utrecht trainen we daarom onze  bedrijfskundigen in de dop om niet met voor de hand liggende oplossingen genoegen te nemen, maar door te vragen, data te verzamelen en hypotheses te toetsen.

Dat doen we in elke module en zeker ook in de afstudeermodule Strategisch Onderzoek & Implementatie. Zo werd in bovengenoemde cases aangetoond dat afdelingen elkaars werk dunnetjes overdeden – wat extra uren kostte – en dat niet de leverancier, maar juist een andere distributeur de oorzaak van de veelheid aan klachten was, en dat, als alle van de aanvrager benodigde gegevens in één keer op te vragen, de afhandeling veel sneller ging. Weet dus de bedrijfskundige valkuilen te spotten en te ontwijken!

Post-hbo Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg of Technische Bedrijfskunde

Wil je ook in de breedte van de organisatie leren kijken en denken en die veelzijdige rol van bedrijfskundige vervullen, wees dan welkom om in een adviesgesprek te ontdekken of een bedrijfskundige post-hbo-opleiding of een post-hbo-opleiding Projectmanagement bij je past.

François van Heurn, docent Strategisch Management bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

-François van Heurn, docent Strategisch Management

 

Bedrijfskunde Opleiding Utrecht

Wil je meer focus op strategie, leiderschap en ontwikkeling? Bij Bedrijfskunde Opleiding Utrecht koppel je theorie aan de praktijk. Je volgt de modules los of kiest voor een volledig post-hbo-diploma Bedrijfskunde, Bedrijfskunde in de Zorg, Technische Bedrijfskunde of Projectmanagement. In een jaar heb je vijf startmogelijkheden. Hierdoor bepaal je makkelijk je eigen leerroute en studietempo. Wij garanderen zichtbaar resultaat in jouw functioneren binnen je organisatie en verdere ontwikkeling als professional.

Adviesgesprek aanvragen

Overweeg je deelname aan een van onze opleidingen en wil je meer weten? Vraag dan een adviesgesprek aan met onze programmamanager. Samen verken je de mogelijkheden die de opleiding biedt en kijk je hoe jouw behoeften en de opleiding met elkaar matchen.